Je rubbertrack vervangen in 10 stappen | Verhoeven Rijwerk
Alg merk header optie 4

Je rubbertrack vervangen in 10 stappen

Wanneer je rubbertrack is opgerekt, het profiel is verdwenen of wanneer hij zelfs is gescheurd, is het de hoogste tijd om hem te vervangen. Wij kunnen de rubbertrack van jouw (graaf)machine vervangen. Neem contact met ons op om een afspraak in te plannen.

Je kunt je rubbertrack ook zelf vervangen. Dit is niet heel moeilijk, maar het is wel belangrijk dat het goed gedaan wordt om schade te voorkomen. Wij laten je in 10 stappen zien hoe je je huidige rubbertrack verwijdert en hoe je je nieuwe rubbertrack op de juiste manier monteert.

Stap 1: Goede voorbereiding

machine omhoog zetten

Voordat je begint aan het vervangen van je rubbertrack, zorg je eerst dat je machine op een stevige ondergrond staat. Til hem vervolgens met het blad en de giek omhoog, zo kun je overal goed bij. Het is slim om het rijwerk goed schoon te spuiten voordat je aan de slag gaat. Gaat dit niet, omdat je in het werk staat, ga dan met de bezem rond.

Stap 2: Verwijder het inspectieluikje

inspectieluikje verwijderen

Verwijder het inspectieluikje van het rijwerk, hierin zit een vetnippel die een vetcilinder afsluit. De vetcilinder zorgt er, samen met de spanunit, voor dat de rubbertrack op spanning blijft. Er is een grote kans dat er veel zand in de balk zit opgesloten. Probeer dit zoveel mogelijk te verwijderen en schroef de nippel uit de vetcilinder.

Stap 3: Voorwiel inschuiven

Het voorwiel moet worden ingeschoven om de rubbertrack te kunnen verwijderen. Het vet moet hiervoor uit de cilinder worden geperst. Dit kun je op twee manieren doen:

  1. Ga onder op de rubbertrack staan en beweeg een aantal keer op en neer. Je zou dit eventueel ook met twee personen kunnen doen. Hierdoor valt er als het goed is een grote hoop vet op het papier op de binnenzijde van de track.

  2. Lukt het niet om de spanning van de track te krijgen? Pak dan een houten balk je en leg deze tussen de track en het sprocket. Zet de rijmotor zachtjes in beweging. De balk gaat nu met het sprocket meedraaien. De vetcilinder wordt nu leeg geperst, het voorwiel wordt naar binnen geschoven en de track komt losjes op het rijwerk te liggen.

Stap 4: Track verwijderen

Laat de machine zo ver zakken dat de onderkant van de rubbertrack op de grond ligt. Je kunt de track nu gemakkelijk zelf van het voorwiel afhalen. Wanneer je de rubbertrack iets schuin houdt, zal ook het sprocket er gemakkelijk vanaf schuiven.

Stap 5: Controleer je andere rijwerk onderdelen

versleten rijwerk onderdelen

De onder- en bovenrollen, voorwiel en het sprocket zijn nu goed zichtbaar. Het is nu een uitstekend moment om je andere rijwerk onderdelen ook op slijtage, breuken of speling te controleren.

De speling voel je met je hand, of bijvoorbeeld met een bandenlichter. De slijtage van het voorwiel en de rollen kun je controleren door de slijtwaarden te checken in het werkplaatshandboek. Is er teveel slijtage, vervang dan je rijwerk onderdeel.

Als je het voorwiel goed wil controleren, is het slim om deze eerst goed schoon te spuiten. Is het voorwiel versleten? Vervang deze. Wanneer de spanunit versleten is, is het belangrijk dat je deze nooit zomaar losschroeft! De spanunit staat namelijk op veel spanning. Wanneer je deze losschroeft, kan hij losschieten en jou of iemand in je omgeving ernstig verwonden.

Bij Verhoeven Rijwerk kun je terecht voor al je rijwerk onderdelen. Ben je op zoek naar bovenrollen, onderrollen, een voorwiel of een sprocket? Bestel ze gemakkelijk online!

Stap 6: Je onderdelen terug monteren

voorwiel vervangen

Maak de binnenkant van de balk schoon voordat je alles weer monteert. Maak de vetnippel schoon en draai deze weer op de vetcilinder. Schuif eerst de vetcilinder terug en daarna het voorwiel.

Controleer ook de speling tussen de balk en de vork van het voorwiel. Het is goed als er een minimale speling is. Wanneer de vork klappert in de balk, zit hij te los. Je kunt dan een aantal metalen strips in de balk laten lassen.

Stap 7: Vervang ook je sprocket

Wij raden aan om ook meteen je sprocket te vervangen wanneer je een nieuwe rubbertrack gaat monteren. Als je dit niet doet, kunnen de inserts van je nieuwe tracks namelijk meer en sneller gaan slijten. Daarnaast is er een grotere kans dat de tracks gaan scheuren. In de video over het bestellen van rubbertracks op onze website, vertellen we hier meer over.

Draai eerst alle bouten uit je sprocket. De kans is groot dat de sprocket er dan vanzelf uit zal vallen. Is dit niet het geval, gebruik dan weer het houten balkje.

Controleer de afmetingen

sprocket versleten en nieuw

Bij Verhoeven Rijwerk bestel je de juiste sprocket voor jouw graafmachine online. Wanneer je een nieuw sprocket bestelt, is het belangrijk dat je de afmetingen van het sprocket goed controleert. Het is belangrijk dat de diameter, het aantal tanden en de offset van het nieuwe sprocket gelijk is aan je huidige sprocket. Wanneer er verschil zit in de offset, loopt de track uit het midden en kan hij van de graafmachine gaan lopen. Dit zal schade aan de rubbertrack veroorzaken.

Je kunt de offset controleren door een metalen lat te plaatsen aan de kant van het sprocket waar de rijmotor zit. Met een liniaal of rolmaat kun je de afstand opmeten. Er mag maximaal een millimeter verschil in zitten.

Stap 8: Maak de contactvlakken van de rijmotor goed schoon

nieuw sprocket monteren

Door roest en inwerking van vuil zat het oude sprocket waarschijnlijk vast op de rijmotor. Als je het nieuwe sprocket er weer opschroeft, is er een kans dat de aansluiting niet meer precies klopt en dat de bouten op den duur loslopen.

Voordat je het sprocket gaat monteren, is het daarom van belang dat je de contactvlakken van de rijmotor goed schoonmaakt met een staalborstel of met schuurpapier. Om een perfect contactvlak te krijgen, is het ook nodig om de verflaag van het nieuwe sprocket te verwijderen.

Je kunt een beetje loctite op de sprocketbouten smeren om loslopen te voorkomen. De bouten kun je eerst met de hand aandraaien en daarna met een momentsleutel. Het juiste moment kun je vinden in het werkplaatsboek van de machine.

Stap 9: Monteer de nieuwe rubbertrack

nieuwe rubbertrack plaatsen

Je kunt nu de nieuwe rubbertrack op je machine monteren. Het is gemakkelijker om dit samen met een collega te doen. Het profiel van het loopvlak moet bij het monteren in de richting van het voorwiel wijzen.

Leg de rubbertrack eerst om het sprocket, daarna trekt de ander de track aan de andere kant over het voorwiel. Vervolgens til je de doorhangende track over de balk van de onderwagen, met bijvoorbeeld een metalen staaf.

Je moet even goed passen en meten, maar uiteindelijk vallen de tanden van het sprocket precies in de bussen van de rubbertrack. Til de machine op zodat de track helemaal vrijkomt van de grond.

Stap 10: Rubbertrack op spanning brengen

rubbertrack op spanning brengen

Je brengt de rubbertrack weer op spanning door vet in de vetcilinder te spuiten. Naarmate er meer vet in de cilinder komt, schuift het voorwiel naar buiten en trekt de rubbertrack zich strakker.

De juiste spanning van de rubbertrack is terug te vinden in het werkplaatshandboek van de machine. De spanning van de rubbertrack is de afstand tussen de onderkant van de balk en de binnenkant van de rubbertrack. Dit kun je meten met een rolmaat.

Let op: de rubbertrack mag nooit te strak zitten. Dat verhoogt de kans op slijtage.

Wanneer de nieuwe rubbertrack op de juiste spanning is, zit hij er goed omheen en is de machine weer gereed om te gebruiken!

Heb je nog vragen over het vervangen van je rubbertrack? Neem dan gerust contact met ons op.

Vind hier je rijwerk onderdelen!

Zoek
Verhoeven 230219 0677
Het goed onderhouden van de onderwagen is essentieel voor de levensduur van je bulldozer of graafmachine. Afhankelijk van de gebruiksintensiteit is het belangrijk om het rijwerk ongeveer iedere vijf jaar te reviseren. In principe geldt het advies om vooraf een rijwerkinspectie uit te laten voeren...
Verhoeven 240619 6509
“Waar ga ik naartoe als ik rijwerk onderdelen nodig heb?” “kan ik mijn rijwerk daar ook laten monteren?” “Is het mogelijk om de aandrijving, onderhoud of reparatie ook te laten uitvoeren terwijl ik mijn rijwerk laat reviseren?” “Mijn snelwissel heeft speling, lassen jullie de asstompen op terwijl...
Verhoeven 230219 0893
Bij Verhoeven ben je aan het juiste adres om je rijwerk te laten reviseren. Is alles nog in orde of zijn er onderdelen aan vervanging toe? Met de gratis rijwerkinspectie van Verhoeven weet je precies in welke staat het rijwerk van jouw machine is. Maar wat wordt er precies gemeten, en waaraan...
Jobangebot Raupen Technik
Ergerlijk, lossen in een drukke straat met de andere weggebruikers die erop toe kijken hoe je de straat beschadigd bij het kort draaien. Je kan je rupsplaten voorzien van rubber of polyurethaan blokken die deze beschadiging aan het wegdek voorkomen. Maar voor verschillende toepassingen zijn er...
Rubbertracks
Een rubbertrack; iedereen kent het wel – dat zwarte rubberen ding dat bij mini- en midigravers om het rijwerk loopt. Echter, de ene rubbertrack is de andere niet. Zo is er voor elke toepassing wel een ander type rubbertrack; AT, AVT, shortpitch, longpitch,… We zeggen dan wel “rubberen” rups, maar...
Sluiting reparatie van de ketting
Wist je dat er met het inslaan van de eindpen in de ketting van het rijwerk regelmatig ernstige ongelukken gebeuren? Sommigen gebruiken zelfs een hamer als gereedschap om de ketting te sluiten. Het belangrijkste dat ik je kan adviseren is de hoogste prioriteit te geven aan veiligheid. Het materiaal...
Rubbertracks
Iedereen kent het, je rubbertrack is gescheurd en je moet hem vervangen. Maar waar doe je goed aan? Allereerst kijk je naar de sprockets, deze zijn nog niet spits en je denkt dat je de sprockets nog wel even meegaan met de nieuwe rubbertracks. Je bestelt een setje tracks en na een veel te korte...
Levensduur rijwerk
Wist je dat de rijrichting van een graafmachine een behoorlijke invloed heeft op de levensduur van het rijwerk? In het totale kostenplaatje van een graafmachine komen de rijwerkkosten op de vierde plaats (bij kostenberekening van de uur prijs). Direct na de diesel, de manuren en het algemene...
1 2 3
Pagina 3 van 3