Bij deze zoekmethode zoek je rijwerk onderdelen op basis van het merk en het type van jouw machine. Nadat je de eerste twee velden hebt ingevoerd verschijnen er nog een aantal invulvelden (maximaal 7). Hoeveel velden er verschijnen en welke waarde je dient in te vullen is afhankelijk van jouw merk en type machine.
Tip: weet je niet precies wat je moet invullen in de velden naast merk & type? Raadpleeg dan het typeplaatje op je machine. Hierop staan alle waarden die je in kunt vullen. Je vindt het typeplaatje rechtsonder op de voorkant of rechterzijde van je machine.
Bij deze zoekmethode zoek je rijwerk onderdelen op basis van het OEM nummer. Een OEM nummer is het onderdeelnummer van de originele fabrikant. Dit nummer vind je terug in het onderdelenboek van je machine (ook wel de parts manual genoemd).
Tip: het is van belang om het OEM nummer correct in te voeren. Bij typefouten kunnen er helaas geen resultaten voor de zoekopdracht worden getoond.
Via deze zoekmethode kun je enkel zoeken naar rubbertracks. Je kunt hier de maatvoering invullen van de rubbertrack waar je naar op zoek bent. Je vindt deze gegevens veelal aan de binnenzijde van je oude rubbertrack. Ze staan daar (bijvoorbeeld) als volgt genoteerd: 230 x 48 x 68. De 230 staat voor de breedte van de track, 48 staat voor de steek van de rubbertrack en 68 staat voor het aantal schakels van de track.
Vind je de maatvoering niet terug aan de binnenzijde van de (oude) rubbertrack? Dan kun je de gegevens opmeten met behulp van deze uitleg:
Dit kun je opmeten met een rolmaat aan de buitenzijde van de track:
De steek is te meten vanaf het hart van de bus tot het hart van de bus met een schuif- of rolmaat:
Je kunt deze afstand goed meten als je je onderwagen aan één zijde omhoog zet
Het aantal schakels kun je aan één zijde van de track optellen:
Lukt het meten niet of heb je twijfels? Neem gerust contact met ons op. We adviseren je graag!
Om de juiste rubbertrack voor je te vinden hebben we enkel nog het type nodig. Dit kan railtype, smalspoor of breedspoor zijn. Hieronder leggen we je uit hoe je weet wat je nodig hebt:
Check of je een railtype rubbertrack nodig hebt. Lopen de onderrollen in een verstevigde baan in de rubbertrack en niet op de nokken, dan heb je railtype rubbertracks. Op de foto wordt weergegeven waar je dit kunt zien. Heb je geen railtype rubbertrack? Ga dan door naar stap 2.
Als je geen railtype track nodig hebt, heb je een breed- of smalspoor variant nodig. De termen breed- en smalspoor duiden op de dikte van het sprocket – specifieker nog: op de ruimte die er nodig is in de rubbertrack zodat het sprocket er tussen past. Deze waarde kun je opmeten bij het sprocket met een schuif- of rolmaat:
Gelukt? De gemeten waarde van het sprocket is altijd iets smaller (enkele millimeters) dan de weergegeven opties bij het veld type. Kies dus de optie die iets hoger in mm is dan jouw gemeten waarde.
Lukt het meten niet of heb je twijfels? Neem gerust contact met ons op. We adviseren je graag!
Wanneer je rubbertrack is opgerekt, het profiel is verdwenen of wanneer hij zelfs is gescheurd, is het de hoogste tijd om hem te vervangen. Wij kunnen de rubbertrack van jouw (graaf)machine vervangen. Neem contact met ons op om een afspraak in te plannen.
Je kunt je rubbertrack ook zelf vervangen. Dit is niet heel moeilijk, maar het is wel belangrijk dat het goed gedaan wordt om schade te voorkomen. Wij laten je in 10 stappen zien hoe je je huidige rubbertrack verwijdert en hoe je je nieuwe rubbertrack op de juiste manier monteert.
Voordat je begint aan het vervangen van je rubbertrack, zorg je eerst dat je machine op een stevige ondergrond staat. Til hem vervolgens met het blad en de giek omhoog, zo kun je overal goed bij. Het is slim om het rijwerk goed schoon te spuiten voordat je aan de slag gaat. Gaat dit niet, omdat je in het werk staat, ga dan met de bezem rond.
Verwijder het inspectieluikje van het rijwerk, hierin zit een vetnippel die een vetcilinder afsluit. De vetcilinder zorgt er, samen met de spanunit, voor dat de rubbertrack op spanning blijft. Er is een grote kans dat er veel zand in de balk zit opgesloten. Probeer dit zoveel mogelijk te verwijderen en schroef de nippel uit de vetcilinder.
Het voorwiel moet worden ingeschoven om de rubbertrack te kunnen verwijderen. Het vet moet hiervoor uit de cilinder worden geperst. Dit kun je op twee manieren doen:
Laat de machine zo ver zakken dat de onderkant van de rubbertrack op de grond ligt. Je kunt de track nu gemakkelijk zelf van het voorwiel afhalen. Wanneer je de rubbertrack iets schuin houdt, zal ook het sprocket er gemakkelijk vanaf schuiven.
De onder- en bovenrollen, voorwiel en het sprocket zijn nu goed zichtbaar. Het is nu een uitstekend moment om je andere rijwerk onderdelen ook op slijtage, breuken of speling te controleren.
De speling voel je met je hand, of bijvoorbeeld met een bandenlichter. De slijtage van het voorwiel en de rollen kun je controleren door de slijtwaarden te checken in het werkplaatshandboek. Is er teveel slijtage, vervang dan je rijwerk onderdeel.
Als je het voorwiel goed wil controleren, is het slim om deze eerst goed schoon te spuiten. Is het voorwiel versleten? Vervang deze. Wanneer de spanunit versleten is, is het belangrijk dat je deze nooit zomaar losschroeft! De spanunit staat namelijk op veel spanning. Wanneer je deze losschroeft, kan hij losschieten en jou of iemand in je omgeving ernstig verwonden.
Bij Verhoeven Rijwerk kun je terecht voor al je rijwerk onderdelen. Ben je op zoek naar bovenrollen, onderrollen, een voorwiel of een sprocket? Bestel ze gemakkelijk online!
Maak de binnenkant van de balk schoon voordat je alles weer monteert. Maak de vetnippel schoon en draai deze weer op de vetcilinder. Schuif eerst de vetcilinder terug en daarna het voorwiel.
Controleer ook de speling tussen de balk en de vork van het voorwiel. Het is goed als er een minimale speling is. Wanneer de vork klappert in de balk, zit hij te los. Je kunt dan een aantal metalen strips in de balk laten lassen.
Wij raden aan om ook meteen je sprocket te vervangen wanneer je een nieuwe rubbertrack gaat monteren. Als je dit niet doet, kunnen de inserts van je nieuwe tracks namelijk meer en sneller gaan slijten. Daarnaast is er een grotere kans dat de tracks gaan scheuren. In de video over het bestellen van rubbertracks op onze website, vertellen we hier meer over.
Draai eerst alle bouten uit je sprocket. De kans is groot dat de sprocket er dan vanzelf uit zal vallen. Is dit niet het geval, gebruik dan weer het houten balkje.
Bij Verhoeven Rijwerk bestel je de juiste sprocket voor jouw graafmachine online. Wanneer je een nieuw sprocket bestelt, is het belangrijk dat je de afmetingen van het sprocket goed controleert. Het is belangrijk dat de diameter, het aantal tanden en de offset van het nieuwe sprocket gelijk is aan je huidige sprocket. Wanneer er verschil zit in de offset, loopt de track uit het midden en kan hij van de graafmachine gaan lopen. Dit zal schade aan de rubbertrack veroorzaken.
Je kunt de offset controleren door een metalen lat te plaatsen aan de kant van het sprocket waar de rijmotor zit. Met een liniaal of rolmaat kun je de afstand opmeten. Er mag maximaal een millimeter verschil in zitten.
Door roest en inwerking van vuil zat het oude sprocket waarschijnlijk vast op de rijmotor. Als je het nieuwe sprocket er weer opschroeft, is er een kans dat de aansluiting niet meer precies klopt en dat de bouten op den duur loslopen.
Voordat je het sprocket gaat monteren, is het daarom van belang dat je de contactvlakken van de rijmotor goed schoonmaakt met een staalborstel of met schuurpapier. Om een perfect contactvlak te krijgen, is het ook nodig om de verflaag van het nieuwe sprocket te verwijderen.
Je kunt een beetje loctite op de sprocketbouten smeren om loslopen te voorkomen. De bouten kun je eerst met de hand aandraaien en daarna met een momentsleutel. Het juiste moment kun je vinden in het werkplaatsboek van de machine.
Je kunt nu de nieuwe rubbertrack op je machine monteren. Het is gemakkelijker om dit samen met een collega te doen. Het profiel van het loopvlak moet bij het monteren in de richting van het voorwiel wijzen.
Leg de rubbertrack eerst om het sprocket, daarna trekt de ander de track aan de andere kant over het voorwiel. Vervolgens til je de doorhangende track over de balk van de onderwagen, met bijvoorbeeld een metalen staaf.
Je moet even goed passen en meten, maar uiteindelijk vallen de tanden van het sprocket precies in de bussen van de rubbertrack. Til de machine op zodat de track helemaal vrijkomt van de grond.
Je brengt de rubbertrack weer op spanning door vet in de vetcilinder te spuiten. Naarmate er meer vet in de cilinder komt, schuift het voorwiel naar buiten en trekt de rubbertrack zich strakker.
De juiste spanning van de rubbertrack is terug te vinden in het werkplaatshandboek van de machine. De spanning van de rubbertrack is de afstand tussen de onderkant van de balk en de binnenkant van de rubbertrack. Dit kun je meten met een rolmaat.
Let op: de rubbertrack mag nooit te strak zitten. Dat verhoogt de kans op slijtage.
Wanneer de nieuwe rubbertrack op de juiste spanning is, zit hij er goed omheen en is de machine weer gereed om te gebruiken!
Heb je nog vragen over het vervangen van je rubbertrack? Neem dan gerust contact met ons op.