Je rubbertrack vervangen in 10 stappen | Verhoeven Rijwerk
Alg merk header optie 4

Je rubbertrack vervangen in 10 stappen

Wanneer je rubbertrack is opgerekt, het profiel is verdwenen of wanneer hij zelfs is gescheurd, is het de hoogste tijd om hem te vervangen. Wij kunnen de rubbertrack van jouw machine vervangen. Neem contact met ons op om een afspraak in te plannen.

Je kunt je rubbertrack ook zelf vervangen. Dit is niet heel moeilijk, maar het is wel belangrijk dat het goed gedaan wordt om schade te voorkomen. Wij laten je in 10 stappen zien hoe je je huidige rubbertrack verwijdert en hoe je je nieuwe rubbertrack op de juiste manier monteert.

Stap 1: Goede voorbereiding

machine omhoog zetten

Voordat je begint aan het vervangen van je rubbertrack, zorg je eerst dat je machine op een stevige ondergrond staat. Til hem vervolgens met het blad en de giek omhoog, zo kun je overal goed bij. Het is slim om het rijwerk goed schoon te spuiten voordat je aan de slag gaat. Gaat dit niet, omdat je in het werk staat, ga dan met de bezem rond.

Stap 2: Verwijder het inspectieluikje

inspectieluikje verwijderen

Verwijder het inspectieluikje van het rijwerk, hierin zit een vetnippel die een vetcilinder afsluit. De vetcilinder zorgt er, samen met de spanunit, voor dat de rubbertrack op spanning blijft. Er is een grote kans dat er veel zand in de balk zit opgesloten. Probeer dit zoveel mogelijk te verwijderen en schroef de nippel uit de vetcilinder.

Stap 3: Voorwiel inschuiven

Het voorwiel moet worden ingeschoven om de rubbertrack te kunnen verwijderen. Het vet moet hiervoor uit de cilinder worden geperst. Dit kun je op twee manieren doen:

  1. Ga onder op de rubbertrack staan en beweeg een aantal keer op en neer. Je zou dit eventueel ook met twee personen kunnen doen. Hierdoor valt er als het goed is een grote hoop vet op het papier op de binnenzijde van de track.

  2. Lukt het niet om de spanning van de track te krijgen? Pak dan een houten balk je en leg deze tussen de track en het sprocket. Zet de rijmotor zachtjes in beweging. De balk gaat nu met het sprocket meedraaien. De vetcilinder wordt nu leeg geperst, het voorwiel wordt naar binnen geschoven en de track komt losjes op het rijwerk te liggen.

Stap 4: Track verwijderen

Laat de machine zo ver zakken dat de onderkant van de rubbertrack op de grond ligt. Je kunt de track nu gemakkelijk zelf van het voorwiel afhalen. Wanneer je de rubbertrack iets schuin houdt, zal ook het sprocket er gemakkelijk vanaf schuiven.

Stap 5: Controleer je andere rijwerk onderdelen

versleten rijwerk onderdelen

De onder- en bovenrollen, voorwiel en het sprocket zijn nu goed zichtbaar. Het is nu een uitstekend moment om je andere rijwerk onderdelen ook op slijtage, breuken of speling te controleren.

De speling voel je met je hand, of bijvoorbeeld met een bandenlichter. De slijtage van het voorwiel en de rollen kun je controleren door de slijtwaarden te checken in het werkplaatshandboek. Is er teveel slijtage, vervang dan je rijwerk onderdeel.

Als je het voorwiel goed wil controleren, is het slim om deze eerst goed schoon te spuiten. Is het voorwiel versleten? Vervang deze. Wanneer de spanunit versleten is, is het belangrijk dat je deze nooit zomaar losschroeft! De spanunit staat namelijk op veel spanning. Wanneer je deze losschroeft, kan hij losschieten en jou of iemand in je omgeving ernstig verwonden.

Bij Verhoeven Rijwerk kun je terecht voor al je rijwerk onderdelen. Ben je op zoek naar bovenrollen, onderrollen, een voorwiel of een sprocket? Bestel ze gemakkelijk online!

Stap 6: Je onderdelen terug monteren

voorwiel vervangen

Maak de binnenkant van de balk schoon voordat je alles weer monteert. Maak de vetnippel schoon en draai deze weer op de vetcilinder. Schuif eerst de vetcilinder terug en daarna het voorwiel. Controleer ook de speling tussen de balk en de vork van het voorwiel. Het is goed als er een minimale speling is. Wanneer de vork klappert in de balk, zit hij te los. Je kunt dan een aantal metalen strips in de balk laten lassen.

Stap 7: Vervang ook je sprocket

Wij raden aan om ook meteen je sprocket te vervangen wanneer je een nieuwe rubbertrack gaat monteren. Als je dit niet doet, kunnen de inserts van je nieuwe tracks namelijk meer en sneller gaan slijten. Daarnaast is er een grotere kans dat de tracks gaan scheuren. In de video over het bestellen van rubbertracks op onze website, vertellen we hier meer over.

Draai eerst alle bouten uit je sprocket. De kans is groot dat de sprocket er dan vanzelf uit zal vallen. Is dit niet het geval, gebruik dan weer het houten balkje.

Controleer de afmetingen

sprocket versleten en nieuw

Bij Verhoeven Rijwerk bestel je de juiste sprocket voor jouw machine online. Wanneer je een nieuw sprocket bestelt, is het belangrijk dat je de afmetingen van het sprocket goed controleert. Het is belangrijk dat de diameter, het aantal tanden en de offset van het nieuwe sprocket gelijk is aan je huidige sprocket. Wanneer er verschil zit in de offset, loopt de track uit het midden en kan hij van de machine gaan lopen. Dit zal schade aan de rubbertrack veroorzaken.

Je kunt de offset controleren door een metalen lat te plaatsen aan de kant van het sprocket waar de rijmotor zit. Met een liniaal of rolmaat kun je de afstand opmeten. Er mag maximaal een millimeter verschil in zitten.

Stap 8: Maak de contactvlakken van de rijmotor goed schoon

nieuw sprocket monteren

Door roest en inwerking van vuil zat het oude sprocket waarschijnlijk vast op de rijmotor. Als je het nieuwe sprocket er weer opschroeft, is er een kans dat de aansluiting niet meer precies klopt en dat de bouten op den duur loslopen.

Voordat je het sprocket gaat monteren, is het daarom van belang dat je de contactvlakken van de rijmotor goed schoonmaakt met een staalborstel of met schuurpapier. Om een perfect contactvlak te krijgen, is het ook nodig om de verflaag van het nieuwe sprocket te verwijderen.

Je kunt een beetje loctite op de sprocketbouten smeren om loslopen te voorkomen. De bouten kun je eerst met de hand aandraaien en daarna met een momentsleutel. Het juiste moment kun je vinden in het werkplaatsboek van de machine.

Stap 9: Monteer de nieuwe rubbertrack

nieuwe rubbertrack plaatsen

Je kunt nu de nieuwe rubbertrack op je machine monteren. Het is gemakkelijker om dit samen met een collega te doen. Het profiel van het loopvlak moet bij het monteren in de richting van het voorwiel wijzen. Leg de rubbertrack eerst om het sprocket, daarna trekt de ander de track aan de andere kant over het voorwiel. Vervolgens til je de doorhangende track over de balk van de onderwagen, met bijvoorbeeld een metalen staaf.

Je moet even goed passen en meten, maar uiteindelijk vallen de tanden van het sprocket precies in de bussen van de rubbertrack. Til de machine op zodat de track helemaal vrijkomt van de grond.

Stap 10: Rubbertrack op spanning brengen

rubbertrack op spanning brengen

Je brengt de rubbertrack weer op spanning door vet in de vetcilinder te spuiten. Naarmate er meer vet in de cilinder komt, schuift het voorwiel naar buiten en trekt de rubbertrack zich strakker.

De juiste spanning van de rubbertrack is terug te vinden in het werkplaatshandboek van de machine. De spanning van de rubbertrack is de afstand tussen de onderkant van de balk en de binnenkant van de rubbertrack. Dit kun je meten met een rolmaat.

Let op: de rubbertrack mag nooit te strak zitten. Dat verhoogt de kans op slijtage.

Wanneer de nieuwe rubbertrack op de juiste spanning is, zit hij er goed omheen en is de machine weer gereed om te gebruiken!

Heb je nog vragen over het vervangen van je rubbertrack? Neem dan gerust contact met ons op.

Vind hier je rijwerk onderdelen!

Zoek
Rubbertrack
Wist je dat wij bij Verhoeven Rijwerk meerdere soorten rubbertracks in ons assortiment hebben zitten? Zo hebben wij AVT, shortpitch en longpitch rubbertracks. Wat zo bijzonder is aan onze Anti Vibratie Tracks lees je hier. Je hebt niet altijd de keuze tussen short en long pitch. Sommige machines...
Rubberpads
Kleine machines met rupsonderstel hebben vaak een onderstel met rubbertracks, bij grotere machines kunnen rubberpads worden gemonteerd. Rubberpads dienen als uitstekend alternatief voor stalen rupsplaten om bodembeschadiging te voorkomen. Verhoeven Rijwerk heeft verschillende soorten rubberpads die...
Overzichtsfoto
Een machine met een rupsonderstel kan rijden op rubbertracks of stalen kettingen. Maar wat is nou beter, rubber of staal? De keuze van je track hangt af van een aantal factoren en beide opties hebben zowel voor- als nadelen. We bespreken deze voor- en nadelen van rubbertracks en stalen kettingen...
Verhoeven 230219 0741 min
Niets is zo vervelend als wanneer je machine ineens stilvalt tijdens het werken. Schade aan het rijwerk van je machine kan een oorzaak zijn dat je machine stil komt te staan. Je moet dan bijvoorbeeld je rubbertracks of sprockets te vervangen. Je wil natuurlijk dat de onderdelen van je rijwerk zo...
Verhoeven 230219 0888 1
Door het veelvuldige gebruik van je machine is het niet te voorkomen dat je rubbertracks op den duur gaan slijten. Wanneer je je rubbertracks moet vervangen, hangt af van de slijtage die je aan je rubbertrack hebt.
Rubbertracks
Hoe zie je of rubbertracks van goede of slechte kwaliteit zijn? Onze productmanager Roy Meesterburrie kan daar een kort antwoord op geven: ‘Dat zie je niet. Of tracks nou van goede of van slechte kwaliteit zijn, alle rubbertracks zijn zwart, hebben een rubberen loopvlak en nokken en bussen aan de...
Woordenboek AVT nokken Vematrack
Verhoeven Rijwerk levert, naast zijn reguliere rubbertracks, voor verschillende machines ook AVT Rubbertracks. AVT staat voor Anti Vibratie Tracks. Deze rubbertracks bevatten nokken in de vorm van wybertjes, waardoor er continu contact is tussen de rollen en de nokken.
Levensduur rijwerk
Wist je dat de rijrichting van een graafmachine een behoorlijke invloed heeft op de levensduur van het rijwerk? In het totale kostenplaatje van een graafmachine komen de rijwerkkosten op de vierde plaats (bij kostenberekening van de uur prijs). Direct na de diesel, de manuren en het algemene...
1 2 3
Pagina 1 van 3