Verhoeven Rijwerk | Blog | Rijwerk inspecteren: Kijk altijd naar de…
Topmerken Berco en Vematrack
Scherpe prijzen

Gratis rijwerkinspectie

Rijwerk inspecteren: Kijk altijd naar de vrijloophoogte

Bij Verhoeven ben je aan het juiste adres om je rijwerk te laten reviseren. Is alles nog in orde of zijn er onderdelen aan vervanging toe? Met de gratis rijwerkinspectie van Verhoeven weet je precies in welke staat het rijwerk van jouw machine is. Maar wat wordt er precies gemeten, en waaraan herken je slijtage? Hoe besluit je wat er dan vervangen dient te worden en wat niet?

In eerste instantie dient men te weten wat de vrijloophoogte is. De vrijloophoogte van een rijwerk is de hoogte die het sprocket en het voorwiel vrij lopen van belasting. Zij horen namelijk niet de machine te dragen en hebben als enige functie de kettingen aan te drijven of te geleiden tussen de bovenrol en de onderrol.

Bij een 20 tons machine is de vrijloophoogte voor deze delen ongeveer 20mm. Een machine fabrikant bepaalt welke onderdelen er onder zijn machine gebruikt worden, op advies van een rijwerkdelen fabrikant zoals bijvoorbeeld Berco™. Zij bepalen dus samen hoeveel vrijloophoogte een machine af fabriek gaat hebben. De fabrikant van de rijwerkdelen kan dus perfect bepalen hoe diep de inductieharding moet zijn van zijn onderdeel. 100% slijtage van het geharde deel komt dan ook nagenoeg net iets eerder dan dat de vrijloophoogte 100% weg is.

Schalmhoogte en onderrol loopvlakdiameter

In het frame van de onderwagen zitten de onderrollen gemonteerd. Ten opzichte van het frame ligt de as van de onderrol op een specifieke hoogte gemonteerd door middel van de kappen. Samen met de diameter van het loopvlak krijg je dus een bepaalde hoogte vanaf het frame waar het loopvlak van de ketting moet lopen. De schalmen van een ketting hebben ook een specifieke hoogte die mede bepaalt hoeveel vrijloophoogte er is. Van deze onderdelen beschikken we bij Verhoeven over slijtage tabellen die door de fabrikant worden voorzien. Gebaseerd op deze lijsten meten we de schalmhoogte en de diameter van het loopvlak van de onderrol en bepalen we of ze aan vervanging toe zijn of niet.

vrijloophoogte rijwerk
vrijloophoogte rijwerk

Geen vrijloop meer, wat voel je dan of waar zie je dat aan?

Merk je op dat je machine springt bij het verplaatsen? Dan is de vrijloophoogte weg. Het sprocket komt met zijn komming op de bus te staan van de ketting, die op zijn beurt nog vlak staat op de ondergrond. Omdat de ketting in de ronding van het sprocket dient te draaien, drukt hij door deze beweging even een kant van de rupsplaat omlaag. Dit drukt de hele machine even omhoog en dit wordt opgemerkt door de machinist.

Een ander herkenningspunt waaraan je kunt zien dat de vrijloophoogte ver weg is, is aan de kettinggeleiders. Een nieuwe kettinggeleider loopt aan de onderzijde even hoog als het hart van de pennen van de nieuwe ketting. Als de kettinggeleider gelijk komt te lopen aan de onderzijde van de pen, is het tijd om ons een inspectie te laten uitvoeren. Dit meet je terug in de 2 rijwerkdelen zoals hierboven besproken.

Je kan ervoor kiezen om verder te rijden, maar dan komen alle belastingen op de aandrijfmotoren te staan en op de voorwielen. De spanunit kan zijn werk niet meer naar behoren uitvoeren en de ketting zal onnodig veel belast worden. Bij het minste of geringste wat er dan nog verkeerd gaat, komt de machine tot stilstand te staan.

vrijloophoogte rijwerk

Een advies op maat? Maak gebruik van onze gratis rijwerkcheck

Verhoeven Rijwerk is in ruim 60 jaar uitgegroeid tot dé betrouwbare specialist op gebied van rijwerkrevisie en onderhoud. Buiten de vrijloophoogte zijn er nog andere zaken die we kunnen controleren om te bepalen of je rijwerk nog in goede staat is of niet. De ervaren rijwerk specialisten van Verhoeven komen graag bij jou op locatie langs om alles in te meten. Zij adviseren je graag wat je het best kan doen om zo duurzaam mogelijk door te gaan met de machine.

Met een gigantische stock aan rijwerkdelen van Berco, de nummer 1, en Vematrack, als zeer concurrerend alternatief, kunnen we ervoor zorgen dat elke rupsmachine zo weinig mogelijk stilstaat. En dat voor ieders budget.

Wil jij graag de status weten van het rijwerk van jouw machine? Of heb je onlangs een laag lopende kettinggeleider opgemerkt? Plan jouw gratis rijwerkcheck in.

Vertegenwoordiger Rijwerk & Uitrustingsstukken

Danny Knippenberg

Vertegenwoordiger Rijwerk & Uitrustingsstukken

Regio: België Noord

Op zoek naar een onderdeel voor jouw rijwerk?

Zoek
Rubbertracks
Een rubbertrack; iedereen kent het wel – dat zwarte rubberen ding dat bij mini- en midigravers om het rijwerk loopt. Echter, de ene rubbertrack is de andere niet. Zo is er voor elke toepassing wel een ander type rubbertrack; AT, AVT, shortpitch, longpitch,… We zeggen dan wel “rubberen” rups, maar...
Jobangebot Raupen Technik
Ergerlijk, lossen in een drukke straat met de andere weggebruikers die erop toe kijken hoe je de straat beschadigd bij het kort draaien. Je kan je rupsplaten voorzien van rubber of polyurethaan blokken die deze beschadiging aan het wegdek voorkomen. Maar voor verschillende toepassingen zijn er...
Verhoeven 230219 0893
Bij Verhoeven ben je aan het juiste adres om je rijwerk te laten reviseren. Is alles nog in orde of zijn er onderdelen aan vervanging toe? Met de gratis rijwerkinspectie van Verhoeven weet je precies in welke staat het rijwerk van jouw machine is. Maar wat wordt er precies gemeten, en waaraan...
Verhoeven 240619 6509
“Waar ga ik naartoe als ik rijwerk onderdelen nodig heb?” “kan ik mijn rijwerk daar ook laten monteren?” “Is het mogelijk om de aandrijving, onderhoud of reparatie ook te laten uitvoeren terwijl ik mijn rijwerk laat reviseren?” “Mijn snelwissel heeft speling, lassen jullie de asstompen op terwijl...
Verhoeven 230219 0677
Het goed onderhouden van de onderwagen is essentieel voor de levensduur van je bulldozer of graafmachine. Afhankelijk van de gebruiksintensiteit is het belangrijk om het rijwerk ongeveer iedere vijf jaar te reviseren. In principe geldt het advies om vooraf een rijwerkinspectie uit te laten voeren...
Levensduur rijwerk
Wist je dat de rijrichting van een graafmachine een behoorlijke invloed heeft op de levensduur van het rijwerk? In het totale kostenplaatje van een graafmachine komen de rijwerk-kosten op de vierde plaats (bij kostenberekening van de uur prijs). Direct na de diesel, de manuren en het algemene...
Rubbertracks
Iedereen kent het, je rubbertrack is gescheurd en je moet hem vervangen. Maar waar doe je goed aan? Allereerst kijk je naar de sprockets, deze zijn nog niet spits en je denkt dat je de sprockets nog wel even meegaan met de nieuwe rubbertracks. Je bestelt een setje tracks en na een veel te korte...
Sluiting reparatie van de ketting
Wist je dat er met het inslaan van de eind pen regelmatig ernstige ongelukken gebeuren? Menigeen gebruikt zelfs een hamer als gereedschap om de ketting te sluiten. Het belangrijkste dat ik je kan adviseren is de hoogste prioriteit te geven aan veiligheid. Het materiaal van de eindpen is nagenoeg...