Bij deze zoekmethode zoek je rijwerk onderdelen op basis van het merk en het type van jouw machine. Nadat je de eerste twee velden hebt ingevoerd verschijnen er nog een aantal invulvelden (maximaal 7). Hoeveel velden er verschijnen en welke waarde je dient in te vullen is afhankelijk van jouw merk en type machine.
Tip: weet je niet precies wat je moet invullen in de velden naast merk & type? Raadpleeg dan het typeplaatje op je machine. Hierop staan alle waarden die je in kunt vullen. Je vindt het typeplaatje rechtsonder op de voorkant of rechterzijde van je machine.
Bij deze zoekmethode zoek je rijwerk onderdelen op basis van het OEM nummer. Een OEM nummer is het onderdeelnummer van de originele fabrikant. Dit nummer vind je terug in het onderdelenboek van je machine (ook wel de parts manual genoemd).
Tip: het is van belang om het OEM nummer correct in te voeren. Bij typefouten kunnen er helaas geen resultaten voor de zoekopdracht worden getoond.
Via deze zoekmethode kun je enkel zoeken naar rubbertracks. Je kunt hier de maatvoering invullen van de rubbertrack waar je naar op zoek bent. Je vindt deze gegevens veelal aan de binnenzijde van je oude rubbertrack. Ze staan daar (bijvoorbeeld) als volgt genoteerd: 230 x 48 x 68. De 230 staat voor de breedte van de track, 48 staat voor de steek van de rubbertrack en 68 staat voor het aantal schakels van de track.
Vind je de maatvoering niet terug aan de binnenzijde van de (oude) rubbertrack? Dan kun je de gegevens opmeten met behulp van deze uitleg:
Dit kun je opmeten met een rolmaat aan de buitenzijde van de track:
De steek is te meten vanaf het hart van de bus tot het hart van de bus met een schuif- of rolmaat:
Je kunt deze afstand goed meten als je je onderwagen aan één zijde omhoog zet
Het aantal schakels kun je aan één zijde van de track optellen:
Lukt het meten niet of heb je twijfels? Neem gerust contact met ons op. We adviseren je graag!
Om de juiste rubbertrack voor je te vinden hebben we enkel nog het type nodig. Dit kan railtype, smalspoor of breedspoor zijn. Hieronder leggen we je uit hoe je weet wat je nodig hebt:
Check of je een railtype rubbertrack nodig hebt. Lopen de onderrollen in een verstevigde baan in de rubbertrack en niet op de nokken, dan heb je railtype rubbertracks. Op de foto wordt weergegeven waar je dit kunt zien. Heb je geen railtype rubbertrack? Ga dan door naar stap 2.
Als je geen railtype track nodig hebt, heb je een breed- of smalspoor variant nodig. De termen breed- en smalspoor duiden op de dikte van het sprocket – specifieker nog: op de ruimte die er nodig is in de rubbertrack zodat het sprocket er tussen past. Deze waarde kun je opmeten bij het sprocket met een schuif- of rolmaat:
Gelukt? De gemeten waarde van het sprocket is altijd iets smaller (enkele millimeters) dan de weergegeven opties bij het veld type. Kies dus de optie die iets hoger in mm is dan jouw gemeten waarde.
Lukt het meten niet of heb je twijfels? Neem gerust contact met ons op. We adviseren je graag!
Bij Verhoeven Rijwerk ben je aan het juiste adres om je rijwerk te laten reviseren. Is alles nog in orde of zijn er onderdelen aan vervanging toe? Met de gratis rijwerkinspectie van Verhoeven weet je precies in welke staat het rijwerk van jouw machine is. Maar wat wordt er precies gemeten, en waaraan herken je slijtage? Hoe besluit je wat er dan vervangen dient te worden en wat niet?
In eerste instantie dient men te weten wat de vrijloophoogte is. De vrijloophoogte van een rijwerk is de hoogte die het sprocket en het voorwiel vrij lopen van belasting. Zij horen namelijk niet de machine te dragen en hebben als enige functie om de kettingen aan te drijven of te geleiden tussen de bovenrol en de onderrol.
Bij een 20 tons machine is de vrijloophoogte voor deze delen ongeveer 20mm. Een machine fabrikant bepaalt welke rijwerk onderdelen er onder zijn machine gebruikt worden, op advies van een rijwerkdelen fabrikant zoals bijvoorbeeld Berco™. Zij bepalen dus samen hoeveel vrijloophoogte een machine af fabriek gaat hebben. De fabrikant van de rijwerkdelen kan dus perfect bepalen hoe diep de inductieharding moet zijn van zijn onderdeel.
100% slijtage van het geharde deel komt dan ook nagenoeg net iets eerder dan dat de vrijloophoogte 100% weg is.
In het frame van de onderwagen zitten de onderrollen gemonteerd. Ten opzichte van het frame ligt de as van de onderrol op een specifieke hoogte gemonteerd door middel van de kappen. Samen met de diameter van het loopvlak krijg je dus een bepaalde hoogte vanaf het frame waar het loopvlak van de ketting moet lopen.
De schalmen van een ketting hebben ook een specifieke hoogte die mede bepaalt hoeveel vrijloophoogte er is. Van deze rijwerk onderdelen beschikken we bij Verhoeven over slijtage tabellen die door de fabrikant worden voorzien. Gebaseerd op deze lijsten meten we de schalmhoogte en de diameter van het loopvlak van de onderrol en bepalen we of ze aan vervanging toe zijn of niet.
Merk je op dat je machine springt bij het verplaatsen? Dan is de vrijloophoogte weg. Het sprocket komt met zijn komming op de bus te staan van de ketting, die op zijn beurt nog vlak staat op de ondergrond. Omdat de ketting in de ronding van het sprocket dient te draaien, drukt hij door deze beweging even een kant van de rupsplaat omlaag. Dit drukt de hele graafmachine even omhoog en dit wordt opgemerkt door de machinist.
Een ander herkenningspunt waaraan je kunt zien dat de vrijloophoogte ver weg is, is aan de kettinggeleiders. Een nieuwe kettinggeleider loopt aan de onderzijde even hoog als het hart van de pennen van de nieuwe ketting. Als de kettinggeleider gelijk komt te lopen aan de onderzijde van de pen, is het tijd om ons een inspectie te laten uitvoeren. Dit meet je terug in de 2 rijwerkdelen zoals hierboven besproken.
Je kan ervoor kiezen om verder te rijden, maar dan komen alle belastingen op de aandrijfmotoren te staan en op de voorwielen. De spanunit kan zijn werk niet meer naar behoren uitvoeren en de ketting zal onnodig veel belast worden. Bij het minste of geringste wat er dan nog verkeerd gaat, komt de machine tot stilstand te staan.
Verhoeven Rijwerk is in ruim 60 jaar uitgegroeid tot dé betrouwbare specialist op gebied van rijwerkrevisie en onderhoud. Buiten de vrijloophoogte zijn er nog andere zaken die we kunnen controleren om te bepalen of je rijwerk nog in goede staat is of niet. De ervaren rijwerk specialisten van Verhoeven komen graag bij jou op locatie langs om alles in te meten. Zij adviseren je graag wat je het best kan doen om zo duurzaam mogelijk door te gaan met de graafmachine.
Met een gigantische voorraad aan rijwerkdelen van Berco, de nummer 1, en Vematrack, als zeer concurrerend alternatief, kunnen we ervoor zorgen dat elke rupsmachine zo weinig mogelijk stilstaat. En dat voor ieders budget.
Wil jij graag de status weten van het rijwerk van jouw graafmachine? Of heb je onlangs een laag lopende kettinggeleider opgemerkt? Plan jouw gratis rijwerkcheck in.