Rijwerk inspecteren: Kijk altijd naar de… | Verhoeven Rijwerk
Verhoeven Rijwerk stalen track

Rijwerk inspecteren: Kijk altijd naar de vrijloophoogte

Bij Verhoeven Rijwerk ben je aan het juiste adres om je rijwerk te laten reviseren. Is alles nog in orde of zijn er onderdelen aan vervanging toe? Met de gratis rijwerkinspectie van Verhoeven weet je precies in welke staat het rijwerk van jouw machine is. Maar wat wordt er precies gemeten, en waaraan herken je slijtage? Hoe besluit je wat er dan vervangen dient te worden en wat niet?

In eerste instantie dient men te weten wat de vrijloophoogte is. De vrijloophoogte van een rijwerk is de hoogte die het sprocket en het voorwiel vrij lopen van belasting. Zij horen namelijk niet de machine te dragen en hebben als enige functie om de kettingen aan te drijven of te geleiden tussen de bovenrol en de onderrol.

Bij een 20 tons machine is de vrijloophoogte voor deze delen ongeveer 20mm. Een machine fabrikant bepaalt welke rijwerk onderdelen er onder zijn machine gebruikt worden, op advies van een rijwerkdelen fabrikant zoals bijvoorbeeld Berco™. Zij bepalen dus samen hoeveel vrijloophoogte een machine af fabriek gaat hebben. De fabrikant van de rijwerkdelen kan dus perfect bepalen hoe diep de inductieharding moet zijn van zijn onderdeel.

100% slijtage van het geharde deel komt dan ook nagenoeg net iets eerder dan dat de vrijloophoogte 100% weg is.

Versleten rijwerk

Schalmhoogte en onderrol loopvlakdiameter

In het frame van de onderwagen zitten de onderrollen gemonteerd. Ten opzichte van het frame ligt de as van de onderrol op een specifieke hoogte gemonteerd door middel van de kappen. Samen met de diameter van het loopvlak krijg je dus een bepaalde hoogte vanaf het frame waar het loopvlak van de ketting moet lopen.

De schalmen van een ketting hebben ook een specifieke hoogte die mede bepaalt hoeveel vrijloophoogte er is. Van deze rijwerk onderdelen beschikken we bij Verhoeven over slijtage tabellen die door de fabrikant worden voorzien. Gebaseerd op deze lijsten meten we de schalmhoogte en de diameter van het loopvlak van de onderrol en bepalen we of ze aan vervanging toe zijn of niet.


Hoe herken je dat de vrijloophoogte weg is?

Merk je op dat je machine springt bij het verplaatsen? Dan is de vrijloophoogte weg. Het sprocket komt met zijn komming op de bus te staan van de ketting, die op zijn beurt nog vlak staat op de ondergrond. Omdat de ketting in de ronding van het sprocket dient te draaien, drukt hij door deze beweging even een kant van de rupsplaat omlaag. Dit drukt de hele graafmachine even omhoog en dit wordt opgemerkt door de machinist.

Een ander herkenningspunt waaraan je kunt zien dat de vrijloophoogte ver weg is, is aan de kettinggeleiders. Een nieuwe kettinggeleider loopt aan de onderzijde even hoog als het hart van de pennen van de nieuwe ketting. Als de kettinggeleider gelijk komt te lopen aan de onderzijde van de pen, is het tijd om ons een inspectie te laten uitvoeren. Dit meet je terug in de 2 rijwerkdelen zoals hierboven besproken.

Je kan ervoor kiezen om verder te rijden, maar dan komen alle belastingen op de aandrijfmotoren te staan en op de voorwielen. De spanunit kan zijn werk niet meer naar behoren uitvoeren en de ketting zal onnodig veel belast worden. Bij het minste of geringste wat er dan nog verkeerd gaat, komt de machine tot stilstand te staan.


Een advies op maat? Maak gebruik van onze gratis rijwerkcheck

Verhoeven Rijwerk is in ruim 60 jaar uitgegroeid tot dé betrouwbare specialist op gebied van rijwerkrevisie en onderhoud. Buiten de vrijloophoogte zijn er nog andere zaken die we kunnen controleren om te bepalen of je rijwerk nog in goede staat is of niet. De ervaren rijwerk specialisten van Verhoeven komen graag bij jou op locatie langs om alles in te meten. Zij adviseren je graag wat je het best kan doen om zo duurzaam mogelijk door te gaan met de graafmachine.

Met een gigantische voorraad aan rijwerkdelen van Berco, de nummer 1, en Vematrack, als zeer concurrerend alternatief, kunnen we ervoor zorgen dat elke rupsmachine zo weinig mogelijk stilstaat. En dat voor ieders budget.

Wil jij graag de status weten van het rijwerk van jouw graafmachine? Of heb je onlangs een laag lopende kettinggeleider opgemerkt? Plan jouw gratis rijwerkcheck in.

Vind hier je rijwerk onderdelen!

Zoek
NRZ0913 min
Berco's rijwerk onderdelen bieden het perfecte antwoord op de behoeften van de markt, door middel van een veilige, betrouwbare en kosteneffectieve oplossing voor middelgrote bouwmachines. De klassen van rupsmachines variëren van 7 tot 50 ton en hebben een kettingsteek tussen 140-228,6 mm ontworpen...
Blog Onderhoud tracks correct 3 0
Voor het werken op verschillende soorten terreinen, is het handig om gebruik te maken van een minigraver. Hoe kan ervoor gezorgd worden dat de rupsbanden in optimale staat blijven en hoe een rupsband vervangen wordt?
Rubbertracks
De levensduur van een rubbertrack is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de kwaliteit van de track, hoe vaak het wordt gebruikt, op welke ondergrond het wordt gebruikt en hoe zorgvuldig het wordt onderhouden. Om de levensduur van je rubbertracks te verlengen, is het belangrijk om...
EYE0330 7228
Verhoeven Rijwerk repareert al zo’n 70 jaar zorgvuldig je rijwerk onderdelen en uitrustingen. Deze reparaties gebeuren tegenwoordig niet alleen meer in de werkplaats, maar nu ook bij je op locatie. Verhoeven Rijwerk beschikt over meerdere volledig uitgeruste servicebussen. Deze servicebussen kun je...
Breedte rubbertrack opmeten
Zijn de rubbertracks van je machine versleten en wil je deze vervangen? Dan is het belangrijk dat je de juiste maat rubbertracks bestelt, anders bestaat er een kans dat je nieuwe tracks niet om je onderstel passen. Via de zoekbalk bovenaan de pagina kun je op zoek gaan naar de juiste tracks voor je...
Rijwerkcheck Verhoeven Rijwerk
Als eigenaar van een graafmachine of een andere machine, weet je dat het rijwerk van je machine een van de belangrijkste onderdelen is. Het is de basis van je machine en zorgt ervoor dat je veilig en efficiënt kunt werken. Door het vele gebruik van je machine gaan je rijwerk onderdelen op den duur...
Rubbertracks
De levensduur van een rubbertrack is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de kwaliteit van de track, hoe vaak het wordt gebruikt, op welke ondergrond het wordt gebruikt en hoe zorgvuldig het wordt onderhouden. Om de levensduur van je rubbertracks te verlengen, is het belangrijk om...
Admin ajax
Wanneer je je rijwerk onderdelen vervangt is het vaak gissen naar de juiste spanning van de rubbertracks of kettingen. Het is belangrijk om de juiste spanning aan te houden, omdat dit de levensduur van je rupsonderstel sterk bevordert. Je onderstel gaat een stuk langer mee als je vanaf de aanschaf...
1 2 3
Pagina 1 van 3