Verhoeven Rijwerk | woordenboek
Topmerken Berco en Vematrack
Scherpe prijzen

Gratis rijwerkinspectie

Woordenboek

Een rijwerk op rupsen bestaat uit diverse onderdelen, welke ook weer kunnen verschillen per type machine. Wellicht kom je op deze site rijwerk termen tegen waarmee je nog niet bekend bent. In dit woordenboek leggen we precies uit wat deze termen betekenen. Klik op een term en de uitleg verschijnt eronder.

AVT staat voor Anti-Vibration Track. Deze rubbertrack bevat nokken in de vorm van wybertjes. Daardoor is er continu contact tussen de rollen en de nokken. AVT rubbertracks zorgen hierdoor voor een aanzienlijk lager vibratieniveau. Andere voordelen zijn: minder slijtage aan het rijwerk en meer comfort voor de machinist.

Wanneer veel gewerkt wordt op harde vlakke ondergronden zijn AVT rubbertracks een goede keuze. Wanneer gewerkt wordt op zachte, leemachtige ondergronden is de AVT rubbertrack niet te adviseren, het vuil kan zich bij deze track namelijk sneller ophopen tussen de nokken.

Berco is een rijwerk-merk heeft dat bekend staat als dé nummer één op rijwerk gebied. In 80 jaar tijd heeft Berco zich ontwikkeld tot dé toonaangevende producent van reparatie- en revisieonderdelen van rijwerken, met een specialisatie in grondverzetmachines (graafmachines, bulldozers, etc). Berco producten zijn gemaakt van het sterkste staal om de zwaarste klussen te kunnen klaren. Verhoeven Rijwerk is de exclusieve leverancier van dit wereldmerk voor de Benelux.

Een bovenrol draagt de ketting en de rupsplaten van een rijwerk. Bovenrollen kennen minder diversiteit (in types) dan onderrollen.

De term breedspoor duidt op de dikte van het sprocket – specifieker nog: op de ruimte die er nodig is in de rubbertrack zodat het sprocket er tussen kan lopen. Bij breedspoor is deze ruimte/uitsparing relatief breed zodat het sprocket er goed tussen kan lopen.


Inserts zijn de stalen schakels die een geheel vormen met de verstevigingsplaten in een rubbertrack. Deze zijn in het rubber ingegoten. Over deze inserts/schakels lopen de onderrollen. De staalkeuze van de inserts maakt hoe slijtvast je rubbertrack is; hoe breder de inserts, des te steviger hij wordt.

Kettingen voor graafmachines kunnen geseald of ongeseald zijn en eventueel vetgesmeerd. gesealde en vertgesmeerde kettingen zijn de beste keuze voor een lange levensduur van het rijwerk omdat de afdichtingen (seals) vuilinfiltratie tegengaan en het vet in de ketting vast houden. De vetsmering zorgt ervoor dat de pennen van de ketting beter bestand zijn tegen weersinvloeden en corrosie; ook is hierdoor de speling tussen pen en bus minimaal waardoor slijtage wordt voorkomen.

Kettingen voor bulldozers zijn in nagenoeg alle gevallen oliegesmeerd. Ze hebben ook een splitmaster; dit is een sluitschakel die bestaat uit twee lossen delen die in elkaar passen. Na het persen van de pen wordt de ruimte tussen de pen en de bus vacuüm getrokken en opgevuld met olie. Hierdoor is de ruimte tussen de pen en de bus goed opgevuld met olie. Hiermee wordt tevens gecontroleerd of de afdichting van de ketting wel 100% goed is. Een goede afdichting (seal) is van groot belang om slijtage aan een oliegesmeerde ketting te voorkomen.

Een kettinggeleider leidt de kettingen tussen de flenzen van de onderrollen. Kettinggeleiders zorgen ervoor dat de ketting binnen de toleranties van de machine blijft. Hiermee wordt schade aan de rollen en de ketting voorkomen. Bij het rijden over- en werken op ongelijke terreinen bestaat namelijk het risico dat de ketting uit de rol komt.

Met een kettingpers is het mogelijk om de pennen moeiteloos in kettingen te persen. Dit gaat een stuk makkelijker en veel gecontroleerder dan het sluiten van de ketting met een hamer. Bij Verhoeven Rijwerk beschikken we zelfs over een mobiele kettingpers, waarmee we dit op locatie deze werkzaamheden kunnen uitvoeren.

Ieder rijwerk onderdeel heeft een OEM nummer. Een OEM nummer is het onderdeelnummer van de originele fabrikant. Dit nummer vind je terug in het onderdelenboek van jouw machine (ook wel parts manual genoemd).

De onderrollen zorgen voor de vrijloophoogte van het rijwerk. Er zijn diverse soorten onderrollen voor verschillende type machines:

  • Onderrollen voor graafmachines hebben een dikke as t.b.v. de draaglast van de machine. Deze onderrollen hebben een kleine diameter op het loopvlak, omdat de machines voornamelijk stilstaand werk uitvoeren.
  • Onderrollen voor minigravers zijn qua eigenschappen vrijwel gelijk aan de onderrollen van grotere graafmachines. Echter zijn er bij deze onderrollen meerdere bevestigingsmogelijkheden in de onderwagen – dit is afhankelijk van het type en de toegepaste tracks.
  • Onderrollen voor bulldozers hebben een groot loopvlak omdat ze hun werkzaamheden rijdend uitvoeren. Om de ketting beter te geleiden zijn er verschillende soorten flenzen om en om gemonteerd. Deze onderrollen hebben ook een groter olie reservoir zodat de rol voldoende gekoeld kan worden.

Bij een rijwerkrevisie worden er diverse onderdelen van je rijwerk vervangen omdat deze (te ver) zijn gesleten. Afhankelijk van de gebruiksintensiteit is het verstandig om jouw rijwerk eens in de vijf jaar te reviseren.

Voor een gratis advies op maat, komen onze ervaren rijwerk specialisten bij jou op bezoek om jouw rijwerk te controleren en in te meten, dit noemen we een rijwerkcheck of rijwerkinspectie. Er wordt gekeken of er zichtbare slijtage te zien is en de rijwerk onderdelen wordt gecontroleerd op diverse punten. Naderhand krijg je van de rijwerk specialist een vrijblijvende aanbieding.

Rubberpads zijn individueel gevulkaniseerde rubberen pads met een metalen kern. Ze kunnen gemonteerd worden op een ketting of op de rupsplaten van grondverzetmachines. Eigenlijk net zoals je dit doet met de (normaliter) stalen rupsplaten. Rubberpads dienen als alternatief voor stalen rupsplaten om bodembeschadiging te voorkomen.

De rubbertrack is het onderdeel waarop een mini- of midigraver zich voortbeweegt. Het loopt om het rijwerk heen. Maar de ene rubbertrack is de andere niet. Er is voor elke toepassing wel een ander type beschikbaar: shortpitch, longpitch, AVT.. Meer lezen over dit product? Dat kan op onze pagina over rubbertracks.

De rupsplaten worden bevestigd op de ketting van het rijwerk middels bouten. De machine ‘loopt’ dus echt over deze platen. Er zijn diverse maten en soorten rupsplaten. Meer hierover lees je op de pagina rupsplaten.

Een rijwerk ketting van een graafmachine bestaat uit aan elkaar bevestigde schakels, deze vormen dus samen de ketting. Bij bulldozers bestaat de ketting uit splitmasters en sluitschakels, dit zijn losse onderdelen die in elkaar passen en samen de ketting vormen.

Een segmentgroep bestaat, net als een sprocket, uit een metalen binnenring met boutgaten en een tandkrans. In tegenstelling tot bij een sprocket bestaat een segmentgroep uit losse onderdelen die samen het sprocket voor een bulldozer rijwerk vormen. Hierdoor is het mogelijk om de onderdelen/segmenten te verwisselen zonder de ketting te demonteren.

De term smalspoor duidt op de dikte van het sprocket – specifieker nog: op de ruimte die er nodig is in de rubbertrack zodat het sprocket er tussen kan lopen. Bij smalspoor is deze ruimte relatief smal.

Spanunits zijn ontworpen om de ketting op de juiste spanning te behouden en om schokken op te vangen. De spanunit bestaat uit de spanveer en de vetspanner. De spanveer wordt opgespannen tot 60-/70% van het machinegewicht.

Een sprocket is een metalen tandwiel dat bestaat uit een metalen binnenring met boutgaten of persnaaf en een tandkrans uit één geheel. Sprockets zijn in één stuk opschroefbaar of worden geperst op de naaf van de aandrijving/rijmotor van de machine. Je vind ze met name terug in het rijwerk voor graafmachines.

Met de steek wordt de afstand tussen de nokken van een rubbertrack bedoeld. Deze maatvoering is van belang wanneer je een nieuwe rubbertrack gaat bestellen. Je kunt de steek van een rubbertrack meten vanaf het hart van de bus tot het hart van de bus met een schuif- of rolmaat.

De jarenlange ervaring in rijwerk en enorme kennis van de markt hebben geresulteerd in het merk VemaTrack - dat door Verhoeven Rijwerk zelf is ontwikkeld. VemaTrack is een rijwerk-merk dat zich kenmerkt door topkwaliteit, een zeer compleet aanbod en een goede prijs-kwaliteit verhouding. Inmiddels wordt VemaTrack geleverd over de gehele wereld door een uitgebreid – maar zorgvuldig geselecteerd dealernetwerk.

Het voorwiel wordt ook wel loopwiel genoemd. Het is een groot metalen wiel dat zich bevindt aan de voorzijde van het trackframe, dit wiel geleidt de rubbertrack of de ketting.

Op zoek naar een onderdeel voor jouw rijwerk?

Zoek

Trotse importeur van VemaTrack & Berco

In de Benelux levert Verhoeven Rijwerk de rijwerk onderdelen van Berco en VemaTrack. Berco staat al decennialang op nummer één wat betreft rijwerk onderdelen; een betere kwaliteit dan die van dit Italiaanse merk bestaat simpelweg niet.

VemaTrack is ons eigen rijwerk merk. Kies je voor VemaTrack dan profiteer je van robuuste, degelijke en slijtvaste onderdelen tegen een uitstekende prijs-kwaliteit verhouding. Nog een plus: je hebt de keuze uit een ontzettend breed assortiment!