Bij deze zoekmethode zoek je rijwerk onderdelen op basis van het merk en het type van jouw machine. Nadat je de eerste twee velden hebt ingevoerd verschijnen er nog een aantal invulvelden (maximaal 7). Hoeveel velden er verschijnen en welke waarde je dient in te vullen is afhankelijk van jouw merk en type machine.
Tip: weet je niet precies wat je moet invullen in de velden naast merk & type? Raadpleeg dan het typeplaatje op je machine. Hierop staan alle waarden die je in kunt vullen. Je vindt het typeplaatje rechtsonder op de voorkant of rechterzijde van je machine.
Bij deze zoekmethode zoek je rijwerk onderdelen op basis van het OEM nummer. Een OEM nummer is het onderdeelnummer van de originele fabrikant. Dit nummer vind je terug in het onderdelenboek van je machine (ook wel de parts manual genoemd).
Tip: het is van belang om het OEM nummer correct in te voeren. Bij typefouten kunnen er helaas geen resultaten voor de zoekopdracht worden getoond.
Via deze zoekmethode kun je enkel zoeken naar rubbertracks. Je kunt hier de maatvoering invullen van de rubbertrack waar je naar op zoek bent. Je vindt deze gegevens veelal aan de binnenzijde van je oude rubbertrack. Ze staan daar (bijvoorbeeld) als volgt genoteerd: 230 x 48 x 68. De 230 staat voor de breedte van de track, 48 staat voor de steek van de rubbertrack en 68 staat voor het aantal schakels van de track.
Vind je de maatvoering niet terug aan de binnenzijde van de (oude) rubbertrack? Dan kun je de gegevens opmeten met behulp van deze uitleg:
Dit kun je opmeten met een rolmaat aan de buitenzijde van de track:
De steek is te meten vanaf het hart van de bus tot het hart van de bus met een schuif- of rolmaat:
Je kunt deze afstand goed meten als je je onderwagen aan één zijde omhoog zet
Het aantal schakels kun je aan één zijde van de track optellen:
Lukt het meten niet of heb je twijfels? Neem gerust contact met ons op. We adviseren je graag!
Om de juiste rubbertrack voor je te vinden hebben we enkel nog het type nodig. Dit kan railtype, smalspoor of breedspoor zijn. Hieronder leggen we je uit hoe je weet wat je nodig hebt:
Check of je een railtype rubbertrack nodig hebt. Lopen de onderrollen in een verstevigde baan in de rubbertrack en niet op de nokken, dan heb je railtype rubbertracks. Op de foto wordt weergegeven waar je dit kunt zien. Heb je geen railtype rubbertrack? Ga dan door naar stap 2.
Als je geen railtype track nodig hebt, heb je een breed- of smalspoor variant nodig. De termen breed- en smalspoor duiden op de dikte van het sprocket – specifieker nog: op de ruimte die er nodig is in de rubbertrack zodat het sprocket er tussen past. Deze waarde kun je opmeten bij het sprocket met een schuif- of rolmaat:
Gelukt? De gemeten waarde van het sprocket is altijd iets smaller (enkele millimeters) dan de weergegeven opties bij het veld type. Kies dus de optie die iets hoger in mm is dan jouw gemeten waarde.
Lukt het meten niet of heb je twijfels? Neem gerust contact met ons op. We adviseren je graag!
Het goed onderhouden van de onderwagen is essentieel voor de levensduur van je bulldozer of graafmachine. Afhankelijk van de gebruiksintensiteit is het belangrijk om het rijwerk ongeveer iedere vijf jaar te reviseren. In principe geldt het advies om vooraf een rijwerkinspectie uit te laten voeren om te controleren of een gedeeltelijke of volledige revisie noodzakelijk is. In praktijk blijkt echter dat een volledige rijwerkrevisie op lange termijn duurzamer is. Maar wat komt er allemaal kijken bij een volledige rijwerkrevisie?
Het kan een kostenbewuste optie zijn om een gedeeltelijke revisie uit te voeren wanneer je boven- en onderrollen nog in goede staat zijn. Een gedeeltelijke rijwerkrevisie bestaat uit het vervangen van een aantal rijwerk onderdelen, namelijk de bouten en moeren, kettingen en sprockets. Echter, de ketting en daardoor ook de sprockets slijten aanzienlijk sneller wanneer deze over rollen lopen die al een kettingleven hebben meegelopen. Daarom is het vaak een duurzamere keuze om meteen ook de boven- en onderrollen te vernieuwen.
Je kunt de machine op locatie laten inmeten voor een advies op maat. Een aantal facetten van de ketting worden dan gecontroleerd. Door slijtage kan het namelijk voorkomen dat de ketting langer wordt met een minder strakke spanning als gevolg. Er bestaat een hoger risico op kettingbreuk en stilstand als dit probleem niet verholpen wordt.
In tabellen worden exacte specificaties vermeld die aangeven hoe ver een bus van een ketting gesleten is. Aan de hand van dit meetrapport met eventuele slijtwaarden wordt het meest geschikte advies over de rijwerkrevisie gegeven.
Een snelle reparatie zou eventueel in het veld kunnen worden uitgevoerd, maar voor een goede rijwerkrevisie heb je een werkplaats nodig met de meest moderne en innovatieve gereedschappen. In de werkplaats kan een revisie namelijk uitgebreider uitgevoerd worden. Een rijwerkrevisie vraagt nu eenmaal om specialistische apparatuur en kennis en moet gedaan worden door professionals.
Voor het uitvoeren van een gedeeltelijke of volledige rijwerkrevisie gelden er duidelijke regels. Er is veel kennis en ervaring nodig om dit werk goed uit te kunnen voeren. Van het openleggen van de ketting tot aan de revisie van voorwielen.
Voor de levensduur van je machine is het dus erg belangrijk om een regelmatige controle uit te voeren aan je rijwerk. De meest eenvoudige manier om de staat van de onderwagen van de machine te bepalen is om deze tijdens de periodieke reiniging te checken op eventuele slijtpatronen of pijnpunten. Een vroegtijdige controle kan erger voorkomen. We sommen een aantal do’s en dont’s op voor het uitvoeren van een rijwerkrevisie:
Do’s:
Dont’s:
Je kunt ervoor kiezen om je rijwerk zelf te reviseren. Voor de beste rijwerkonderdelen die gegarandeerd op jouw machine passen, kun je bij Verhoeven Rijwerk terecht. Wil je je rijwerk revisie liever uit handen geven? Ook dan kun je terecht bij Verhoeven Rijwerk. Wij kunnen de revisie namelijk ook voor jou uitvoeren.