Hoe kun je wegbeschadiging bij het draaien van je… | Verhoeven Rijwerk
Verhoeven rijwerk revisie

Hoe kun je wegbeschadiging bij het draaien van je machine voorkomen?

Ergerlijk, lossen in een drukke straat met de andere weggebruikers die erop toe kijken hoe je de straat beschadigd bij het kort draaien. Je kan je rupsplaten voorzien van rubber of polyurethaan blokken die deze beschadiging aan het wegdek voorkomen. Maar voor verschillende toepassingen zijn er verscheidene soorten van opleg: Clip- on, Chain- on en Bolt- on. Welke optie is de beste keuze voor jouw machine?

1. Afschuinen van de rupsplaten

De eerste optie is het afschuinen van je rupsplaten. Je stalen rupsplaten kerven en schuren bij iedere draaibeweging in het wegdek. Als je de kammen van de rupsplaten afschuint, verminder je de beschadiging. Maar dan is het nog niet optimaal. Rijplaten leggen is een mogelijkheid, maar kost tijd en moeite. En hoeveel heb je er nodig? Daardoor kiezen er steeds meer gebruikers voor rubberen rupsplaten.

2. Rubberen rupsplaten

Je kunt kiezen voor verschillende rubberen rupsplaten:

  • Clip-on pads (voordelige optie)

Bij sporadisch gebruik van rubberen opleg en het voordeligste in aanschaf zijn de clip-on pads. Deze worden met behulp van een beugel aan de binnenzijde, over je bestaande rupsplaat gemonteerd. De uitgehaalde vormen vallen vervolgens tussen de rupsplaatkammen. Aan de andere zijde van de stalen rupsplaat bevestig je de clip-on pad door een opschroefbeugel vast te schroeven. Wanneer je een opdracht hebt waar geen rubberen opleg voor benodigd is, haal je ze er even vanaf.

clip on pads

Optimaal voor intensief gebruik zijn de clip-on pads niet. Clip-on pads gaan wel eens los zitten, omdat:

  • De bouten te vast aangedraaid waren of los zijn gekomen
  • De stalen rupsplaten waar ze over geplaatst zijn, op voorhand niet helemaal gezuiverd zijn
  • De rupsplaatkammen waren al te ver gesleten toen de pads werden gemonteerd
  • Er was te weinig tijd om ze ervan af te halen en daardoor zijn ze er te lang op blijven liggen
  • Er zand door de zanduitsparingen van de stalen rupsplaten wil, die de clip-on pads verbuigen – omdat de pads geen gat voorzien hebben daarvoor.
  • Chain-on pads (duurzaam en redelijk betaalbaar)

Bij de clip-on pads kunnen dus wat probleempjes voorkomen wanneer je ze te intensief gebruikt dan waarvoor ze bedoeld zijn. Je kunt er dan beter voor kiezen om chain-on pads te monteren. De chain-on pad monteer je direct op de kettingen. De bestaande stalen rupsplaten leg je in het schap en monteer je weer terug als de machine vervangen wordt of als het niet meer nodig is om de machine op rubber te laten lopen… Of je ruilt ze in bij je leverancier.

Chain-on pads

3. Slijtvaste rubberen platen

Heb je continu rubberopleg nodig, dan kun je beter kiezen voor een bredere plaat, die minder snel slijt:

  • Bolt-on pads

Als je optimale stabiliteit wilt combineren met rubberen opleg, dan kies je voor de beste kwaliteit: de bolt-on pad. Je rupsplaten worden voorzien van 4 boutgaten op de hoeken. Daarop wordt de rubberen bolt-on pad geschroefd. De uitsparingen dienen precies tussen de kammen van de rupsplaten te passen om de krachten op de bouten te reduceren. Bolt-on pads zijn voor bepaalde machines breder te verkrijgen dan de toehorende chain-on pads.

Bolt-on pads
  • Polyurethaan rupsplaten

Frees en asfalteermachines zijn uitgevoerd met pads van rubber of van polyurethaan. Polyurethaan is een vastere grondstof dan rubber en is beter bestand tegen slijtage door wrijving. Ze gaan langer mee op poreuze ondergronden dan rubber pads, maar leveren in op grip. Rubber of polyurethaan wordt meestal al door de machinefabrikant gekozen.

Polyurethaan rupsplaten

Twijfel je nog over de keuzes die er beschreven zijn? Er bestaan nog vele andere oplossingen, Neem gerust contact met ons op, wij denken graag met je mee!

Vind hier je rijwerk onderdelen!

Zoek
Rubbertrack
Wist je dat wij bij Verhoeven Rijwerk meerdere soorten rubbertracks in ons assortiment hebben zitten? Zo hebben wij AVT, shortpitch en longpitch rubbertracks. Wat zo bijzonder is aan onze Anti Vibratie Tracks lees je hier. Je hebt niet altijd de keuze tussen short en long pitch. Sommige machines...
Overzichtsfoto
Een machine met een rupsonderstel kan rijden op rubbertracks of stalen kettingen. Maar wat is nou beter, rubber of staal? De keuze van je track hangt af van een aantal factoren en beide opties hebben zowel voor- als nadelen. We bespreken deze voor- en nadelen van rubbertracks en stalen kettingen...
Verhoeven 230219 0741 min
Niets is zo vervelend als wanneer je machine ineens stilvalt tijdens het werken. Schade aan het rijwerk van je machine kan een oorzaak zijn dat je machine stil komt te staan. Je moet dan bijvoorbeeld je rubbertracks of sprockets te vervangen. Je wil natuurlijk dat de onderdelen van je rijwerk zo...
Verhoeven 230219 0888 1
Door het veelvuldige gebruik van je machine is het niet te voorkomen dat je rubbertracks op den duur gaan slijten. Wanneer je je rubbertracks moet vervangen, hangt af van de slijtage die je aan je rubbertrack hebt.
Rubbertracks
Hoe zie je of rubbertracks van goede of slechte kwaliteit zijn? Onze productmanager Roy Meesterburrie kan daar een kort antwoord op geven: ‘Dat zie je niet. Of tracks nou van goede of van slechte kwaliteit zijn, alle rubbertracks zijn zwart, hebben een rubberen loopvlak en nokken en bussen aan de...
Woordenboek AVT nokken Vematrack
Verhoeven Rijwerk levert, naast zijn reguliere rubbertracks, voor verschillende machines ook AVT Rubbertracks. AVT staat voor Anti Vibratie Tracks. Deze rubbertracks bevatten nokken in de vorm van wybertjes, waardoor er continu contact is tussen de rollen en de nokken.
Levensduur rijwerk
Wist je dat de rijrichting van een graafmachine een behoorlijke invloed heeft op de levensduur van het rijwerk? In het totale kostenplaatje van een graafmachine komen de rijwerkkosten op de vierde plaats (bij kostenberekening van de uur prijs). Direct na de diesel, de manuren en het algemene...
Rubbertracks
Iedereen kent het, je rubbertrack is gescheurd en je moet hem vervangen. Maar waar doe je goed aan? Allereerst kijk je naar de sprockets, deze zijn nog niet spits en je denkt dat je de sprockets nog wel even meegaan met de nieuwe rubbertracks. Je bestelt een setje tracks en na een veel te korte...
1 2
Pagina 1 van 2