Verhoeven Rijwerk | Blog | Een rubbertrack, meer dan enkel wat rubber!
Topmerken Berco en Vematrack
Scherpe prijzen

Gratis rijwerkinspectie

Een rubbertrack, meer dan enkel wat rubber!

Een rubbertrack; iedereen kent het wel – dat zwarte rubberen ding dat bij mini- en midigravers om het rijwerk loopt. Echter, de ene rubbertrack is de andere niet. Zo is er voor elke toepassing wel een ander type rubbertrack; AT, AVT, shortpitch, longpitch,… We zeggen dan wel “rubberen” rups, maar er zit meer in dan enkel wat rubber.

Samenstelling

vematrack rubbertrack

“Wat is er dan nog zo speciaal aan die rubbertrack?” hoor ik je denken. Aan de buitenzijde zie je uiteraard enkel rubber; een speciale compound van zuiver natuurrubber (1) in het geval van onze VemaTrack rubbertracks. In het rubber ingegoten, zitten dan nog een aantal stalen schakels (2), inserts genoemd waarover je onderollen bewegen. Aan beide zijden van die inserts loopt nog eens een lange staaldraad (3). De nokken (4) voorkomen dat je rubbertrack afloopt, terwijl het sprocket om de bussen (5) in grijpt en tractie levert.

De staalkeuze van de inserts maakt net hoe slijtvast je rubbertrack is; tevens hoe breder de inserts, des te steviger hij wordt. Smallere inserts gaan net zo snel uit het rubber scheuren. De staaldraad maakt dan weer dat je rubbertrack minder snel uitrekt. Zo loopt er door een VemaTrack van 300mm breedte, 2x een staaldraad van 4mm die 20 windingen maakt (doorheen de lengte vd rubbertrack).

Een rubbertrack voor elke toepassing

Zeker en vast! Waarschijnlijk heb je wel al eens gehoord van shortpitch, longpitch en VemaTrack anti-vibratie tracks? Laten we bij het begin beginnen, en eerst de afmetingen van een rubbertrack verklaren, bijvoorbeeld 450 x 83,5 x 76:

450 = de breedte van de rubbertrack, in mm
83,5 = de steek, van nok tot nok, in mm
76 = het aantal nokken

verschillen rubbertracks

En die shortpitch en longpitch dan? Dat is de ‘korte steek’ en ‘lange steek’ van een rubbertrack. Normaliter zijn de steek en aantal nokken omgekeerd evenredig; een dubbel zo lange steek resulteert in de helft van het aantal tanden (en omgekeerd).

verschillen rubbertracks

Zo zal een graafmachine op de longpitch track heel onrustig rijden, doordat de onderrollen steeds tussen de nokken ‘vallen’. Een shortpitch rubbertrack geeft de machinist al heel wat meer cabinecomfort tijdens het rijden; de onderrollen ‘vallen’ veel minder tussen de nokken in. Maar wil je écht comfortabel rijden, dan heb je de Vematrack anti-vibratie track nodig; door de trapeziumvormige nokken, lopen de onderrollen vloeiend van de ene nok op de andere. Zo kunnen trillingen tot 75% verminderd worden.

Echter, een anti-vibratie rubbertrack zal sneller packing ondervinden; dat is het ophopen van materiaal tussen de nokken. Doordat de ruimte tussen de nokken zo gering wordt, kan materiaal (aarde/steen/puin) moeilijk er tussen uit geperst worden door het sprocket…wat dan weer de stress (rek) en slijtage op de rubbertrack verhoogt.

Krijg je al keuzestress?

Een rubbertrack is meer dan wat rubber alleen; het prijsverschil zit altijd verborgen aan de binnenzijde van de rubbertrack. De gebruikte materialen, en niet zozeer de hoeveelheid rubber bepalen de prijs en levensduur. Gebruik een anti-vibratie rubbertrack als je overwegend op verhard rijdt. Kies voor een standaard short/long pitch rubbertrack als je veelal op onverharde ondergrond of steenpuin werkt. En zo is er voor elke toepassing een ander type rubbertrack beschikbaar. Aarzel vooral niet ons te contacteren bij keuzestress, zo kiezen wij samen steeds de beste rubbertrack voor jouw machine en toepassing.

Chris 150x150

Chris Salaj

Vertegenwoordiger Rijwerk & Uitrustingsstukken

Rayon: België Midden

Op zoek naar een onderdeel voor jouw rijwerk?

Zoek