3 tips om de levensduur van je rijwerk te… | Verhoeven Rijwerk
Verhoeven Rijwerk stalen track

3 tips om de levensduur van je rijwerk te verlengen

Wist je dat de rijrichting van een graafmachine een behoorlijke invloed heeft op de levensduur van het rijwerk? In het totale kostenplaatje van een graafmachine komen de rijwerkkosten op de vierde plaats (bij kostenberekening van de uur prijs), direct na de diesel, de manuren en het algemene onderhoud. Op een tweetal van deze kosten heb je niet of nauwelijks invloed: het onderhoud en de manuren. Maar deze kosten zijn toch echt noodzakelijk om je machine te gebruiken en inzetbaar te houden.

Bij brandstof en rijwerkkosten ligt dit even iets anders, op de brandstof kan je zeker besparen door niet altijd in het hoogste toerental te werken. Zeker aan te bevelen is om een automatische motor stop in te bouwen, dit voorkomt veel stationair draaien. Ook de keuze van de graafbak en of je wel of geen tanden aan deze graafbak bevestigd: het zijn allemaal zaken die invloed hebben op het brandstofverbruik.

De levensduur (en dus de kosten) van rijwerk managen

Levensduur rijwerk

De invloed op de levensduur van je machine begint al bij de aanschaf ervan. Op de kosten, en dus de levensduur van het rijwerk, heb je als machine eigenaar of machinist zeker invloed. Bijvoorbeeld bij de keuze van de breedte van de platen. Deze keuze moet je maken naar aanleiding van de werkzaamheden die je met de machine gaat doen. Ga je met de machine in de sloop werken? Dan zijn platen van een 600 mm vaak breed genoeg. Werk je juist op erg drassige grond? Dan zal een keuze richting de 900 mm platen verstandig zijn. Dit is natuurlijk afhankelijk van het soort machine dat je inzet, de bodem gesteldheid en het tonnage van de machine.

In de omgang met de machine kan de machinist ook op een aantal zaken letten, waardoor het rijwerk zoveel mogelijk gespaard blijft:

Tip 1: Blokkeer de tweede rijsnelheid

In de periode dat ik bij diverse importeurs werkte, heb ik de klanten vaak het advies gegeven om de tweede snelheid van het rijwerk te blokkeren. Ik durf gerust te stellen dat rijden in de hoogste versnelling voor rijwerk én machine killing is. Als je snel met een rupsmachine rijdt begint de ketting te slaan op de rollen en de andere delen. Ik heb meegemaakt dat er stukken metaal uit de ketting en de sprockets werden geslagen. Eveneens krijgen andere delen, zoals de draaikrans en de giek delen, door het gehobbel het behoorlijk te verduren.

Tip 2: Niet rijden met zware lasten

De rupsen bij een graafmachine zijn ervoor om de machine te verplaatsen, niet om zeer zware lasten te dragen. De machine kun je beter niet inzetten om riool buizen aan te voeren over afstanden langer dan 50 meter, of om van het terrein te komen voor een kop koffie of om te tanken.

rijwerk levensduur

Tip 3: Let op de rijrichting van de machine

In het rijwerk zit een sprocket en een voorwiel. Een voorwiel heeft niet voor niets zijn naam, deze dient namelijk echt zoveel mogelijk vooraan in de rijrichting te staan. Als dit wiel vooraan staat wordt de ketting strakgetrokken onder de machine. De ketting heeft dan niet steeds de neiging om tussen het sprocket en de onderrol omhoog te komen. Over het voorwiel rijden geeft niet alleen een rustigere loop, maar bespaart je ook behoorlijk wat slijtage.

7 tips om je slijtage te beperken

We kunnen concluderen dat de machinist de meeste invloed heeft op de slijtage van het rijwerk. Hieronder vind je 7 tips waar je als machinist op kan letten om zo de slijtage tot een minimum te beperken:

  • De rijsnelheid: je bent niet op de vlucht, je bent aan het werk.
  • De afstanden die je rijdt: niet rijden om koffie te gaan drinken of om te tanken.
  • Niet rijden met zware lasten: bijv. plaatsen van zware riool kolken.
  • Rijrichting: probeer altijd met het voorwiel aan de voorzijde te rijden.
  • Let op de ondergrond waar je staat: niet tot aan de bovenwagen in de blubber.
  • Af en toe het rijwerk lossen: even aan een zijde omhoog laten draaien.
  • Niet draaien op de plek: maak liever rijdend je draai.
Vertegenwoordiger Rijwerk & Uitrustingsstukken

Anne Schipper

Vertegenwoordiger Rijwerk & Uitrustingsstukken

Regio: Nederland Oost

Vind hier je rijwerk onderdelen!

Zoek
Rubbertrack
Wist je dat wij bij Verhoeven Rijwerk meerdere soorten rubbertracks in ons assortiment hebben zitten? Zo hebben wij AVT, shortpitch en longpitch rubbertracks. Wat zo bijzonder is aan onze Anti Vibratie Tracks lees je hier. Je hebt niet altijd de keuze tussen short en long pitch. Sommige machines...
Rubberpads
Kleine machines met rupsonderstel hebben vaak een onderstel met rubbertracks, bij grotere machines kunnen rubberpads worden gemonteerd. Rubberpads dienen als uitstekend alternatief voor stalen rupsplaten om bodembeschadiging te voorkomen. Verhoeven Rijwerk heeft verschillende soorten rubberpads die...
Overzichtsfoto
Een machine met een rupsonderstel kan rijden op rubbertracks of stalen kettingen. Maar wat is nou beter, rubber of staal? De keuze van je track hangt af van een aantal factoren en beide opties hebben zowel voor- als nadelen. We bespreken deze voor- en nadelen van rubbertracks en stalen kettingen...
Verhoeven 230219 0741 min
Niets is zo vervelend als wanneer je machine ineens stilvalt tijdens het werken. Schade aan het rijwerk van je machine kan een oorzaak zijn dat je machine stil komt te staan. Je moet dan bijvoorbeeld je rubbertracks of sprockets te vervangen. Je wil natuurlijk dat de onderdelen van je rijwerk zo...
Verhoeven 230219 0888 1
Door het veelvuldige gebruik van je machine is het niet te voorkomen dat je rubbertracks op den duur gaan slijten. Wanneer je je rubbertracks moet vervangen, hangt af van de slijtage die je aan je rubbertrack hebt.
Rubbertracks
Hoe zie je of rubbertracks van goede of slechte kwaliteit zijn? Onze productmanager Roy Meesterburrie kan daar een kort antwoord op geven: ‘Dat zie je niet. Of tracks nou van goede of van slechte kwaliteit zijn, alle rubbertracks zijn zwart, hebben een rubberen loopvlak en nokken en bussen aan de...
Woordenboek AVT nokken Vematrack
Verhoeven Rijwerk levert, naast zijn reguliere rubbertracks, voor verschillende machines ook AVT Rubbertracks. AVT staat voor Anti Vibratie Tracks. Deze rubbertracks bevatten nokken in de vorm van wybertjes, waardoor er continu contact is tussen de rollen en de nokken.
Levensduur rijwerk
Wist je dat de rijrichting van een graafmachine een behoorlijke invloed heeft op de levensduur van het rijwerk? In het totale kostenplaatje van een graafmachine komen de rijwerkkosten op de vierde plaats (bij kostenberekening van de uur prijs). Direct na de diesel, de manuren en het algemene...
1 2 3
Pagina 1 van 3