3 tips om de levensduur van je rijwerk te… | Verhoeven Rijwerk
Verhoeven Rijwerk stalen track

3 tips om de levensduur van je rijwerk te verlengen

Wist je dat de rijrichting van een graafmachine een behoorlijke invloed heeft op de levensduur van het rijwerk? In het totale kostenplaatje van een graafmachine komen de rijwerkkosten op de vierde plaats (bij kostenberekening van de uur prijs), direct na de diesel, de manuren en het algemene onderhoud. Op een tweetal van deze kosten heb je niet of nauwelijks invloed: het onderhoud en de manuren. Maar deze kosten zijn toch echt noodzakelijk om je machine te gebruiken en inzetbaar te houden.

Bij brandstof en rijwerkkosten ligt dit even iets anders, op de brandstof kan je zeker besparen door niet altijd in het hoogste toerental te werken. Zeker aan te bevelen is om een automatische motor stop in te bouwen, dit voorkomt veel stationair draaien. Ook de keuze van de graafbak en of je wel of geen tanden aan deze graafbak bevestigd: het zijn allemaal zaken die invloed hebben op het brandstofverbruik.

De levensduur (en dus de kosten) van rijwerk managen

Levensduur rijwerk

De invloed op de levensduur van je graafmachine begint al bij de aanschaf ervan. Op de kosten, en dus de levensduur van het rijwerk, heb je als machine eigenaar of machinist zeker invloed. Bijvoorbeeld bij de keuze van de breedte van de platen. Deze keuze moet je maken naar aanleiding van de werkzaamheden die je met de machine gaat doen.

Ga je met de machine in de sloop werken? Dan zijn platen van een 600 mm vaak breed genoeg. Werk je juist op erg drassige grond? Dan zal een keuze richting de 900 mm platen verstandig zijn. Dit is natuurlijk afhankelijk van het soort machine dat je inzet, de bodem gesteldheid en het tonnage van de machine.

In de omgang met de graafmachine kan de machinist ook op een aantal zaken letten, waardoor het rijwerk zoveel mogelijk gespaard blijft:

Tip 1: Blokkeer de tweede rijsnelheid

In de periode dat ik bij diverse importeurs werkte, heb ik de klanten vaak het advies gegeven om de tweede snelheid van het rijwerk te blokkeren. Ik durf gerust te stellen dat rijden in de hoogste versnelling voor rijwerk én machine killing is.

Als je snel met een rupsmachine rijdt begint de ketting te slaan op de rollen en de andere delen. Ik heb meegemaakt dat er stukken metaal uit de ketting en de sprockets werden geslagen. Eveneens krijgen andere delen, zoals de draaikrans en de giek delen, door het gehobbel het behoorlijk te verduren.

Tip 2: Niet rijden met zware lasten

De tracks bij een graafmachine zijn ervoor om de machine te verplaatsen, niet om zeer zware lasten te dragen. De machine kun je beter niet inzetten om riool buizen aan te voeren over afstanden langer dan 50 meter, of om van het terrein te komen voor een kop koffie of om te tanken.

rijwerk levensduur

Tip 3: Let op de rijrichting van de machine

In het rijwerk zit een sprocket en een voorwiel. Een voorwiel heeft niet voor niets zijn naam, deze dient namelijk echt zoveel mogelijk vooraan in de rijrichting te staan. Als dit wiel vooraan staat wordt de ketting strakgetrokken onder de machine. De ketting heeft dan niet steeds de neiging om tussen het sprocket en de onderrol omhoog te komen.

Over het voorwiel rijden geeft niet alleen een rustigere loop, maar bespaart je ook behoorlijk wat slijtage.

7 tips om je slijtage te beperken

We kunnen concluderen dat de machinist de meeste invloed heeft op de slijtage van het rijwerk. Hieronder vind je 7 tips waar je als machinist op kan letten om zo de slijtage tot een minimum te beperken:

  • De rijsnelheid: je bent niet op de vlucht, je bent aan het werk.
  • De afstanden die je rijdt: niet rijden om koffie te gaan drinken of om te tanken.
  • Niet rijden met zware lasten: bijv. plaatsen van zware riool kolken.
  • Rijrichting: probeer altijd met het voorwiel aan de voorzijde te rijden.
  • Let op de ondergrond waar je staat: niet tot aan de bovenwagen in de blubber.
  • Af en toe het rijwerk lossen: even aan een zijde omhoog laten draaien.
  • Niet draaien op de plek: maak liever rijdend je draai.
Vertegenwoordiger Rijwerk & Uitrustingsstukken

Anne Schipper

Vertegenwoordiger Rijwerk & Uitrustingsstukken

Regio: Nederland Oost

Vind hier je rijwerk onderdelen!

Zoek
NRZ0913 min
Berco's rijwerk onderdelen bieden het perfecte antwoord op de behoeften van de markt, door middel van een veilige, betrouwbare en kosteneffectieve oplossing voor middelgrote bouwmachines. De klassen van rupsmachines variëren van 7 tot 50 ton en hebben een kettingsteek tussen 140-228,6 mm ontworpen...
Blog Onderhoud tracks correct 3 0
Voor het werken op verschillende soorten terreinen, is het handig om gebruik te maken van een minigraver. Hoe kan ervoor gezorgd worden dat de rupsbanden in optimale staat blijven en hoe een rupsband vervangen wordt?
Rubbertracks
De levensduur van een rubbertrack is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de kwaliteit van de track, hoe vaak het wordt gebruikt, op welke ondergrond het wordt gebruikt en hoe zorgvuldig het wordt onderhouden. Om de levensduur van je rubbertracks te verlengen, is het belangrijk om...
EYE0330 7228
Verhoeven Rijwerk repareert al zo’n 70 jaar zorgvuldig je rijwerk onderdelen en uitrustingen. Deze reparaties gebeuren tegenwoordig niet alleen meer in de werkplaats, maar nu ook bij je op locatie. Verhoeven Rijwerk beschikt over meerdere volledig uitgeruste servicebussen. Deze servicebussen kun je...
Breedte rubbertrack opmeten
Zijn de rubbertracks van je machine versleten en wil je deze vervangen? Dan is het belangrijk dat je de juiste maat rubbertracks bestelt, anders bestaat er een kans dat je nieuwe tracks niet om je onderstel passen. Via de zoekbalk bovenaan de pagina kun je op zoek gaan naar de juiste tracks voor je...
Rijwerkcheck Verhoeven Rijwerk
Als eigenaar van een graafmachine of een andere machine, weet je dat het rijwerk van je machine een van de belangrijkste onderdelen is. Het is de basis van je machine en zorgt ervoor dat je veilig en efficiënt kunt werken. Door het vele gebruik van je machine gaan je rijwerk onderdelen op den duur...
Rubbertracks
De levensduur van een rubbertrack is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de kwaliteit van de track, hoe vaak het wordt gebruikt, op welke ondergrond het wordt gebruikt en hoe zorgvuldig het wordt onderhouden. Om de levensduur van je rubbertracks te verlengen, is het belangrijk om...
Admin ajax
Wanneer je je rijwerk onderdelen vervangt is het vaak gissen naar de juiste spanning van de rubbertracks of kettingen. Het is belangrijk om de juiste spanning aan te houden, omdat dit de levensduur van je rupsonderstel sterk bevordert. Je onderstel gaat een stuk langer mee als je vanaf de aanschaf...
1 2 3
Pagina 1 van 3