Slijtage herkennen aan je rijwerk onderdelen | Verhoeven Rijwerk
Sprockets rijwerk

Slijtage herkennen aan je rijwerk onderdelen

Als eigenaar van een graafmachine of een andere machine, weet je dat het rijwerk van je machine een van de belangrijkste onderdelen is. Het is de basis van je machine en zorgt ervoor dat je veilig en efficiënt kunt werken.

Door het vele gebruik van je machine gaan je rijwerk onderdelen op den duur slijten en zijn ze aan vervanging toe. Maar hoe weet je wanneer het tijd is om je rijwerk onderdelen te vervangen? In deze blog gaan we dieper in op de meest voorkomende slijtagepatronen bij verschillende rijwerk onderdelen.

Wil je de slijtage aan jouw rijwerk laten controleren? Wij voeren graag een gratis rijwerk check voor je uit.

Slijtage herkennen aan je kettingen

kettingen rijwerk graafmachine

De ketting van je rijwerk is versleten wanneer de speling tussen de bus en de pen te groot wordt. Dit zorgt ervoor dat de ketting langer wordt en vervangen moet worden. Je herkent steekvergroting door onderstaande zichtbare kenmerken:

  • De hoogte van de schalm wordt lager.
  • De diameter van de bussen wordt lager.
  • De ketting loopt niet meer gelijk met het tandwiel, omdat de punten van de segmentgroepen of sprockets scherp zijn geworden.
  • De geleiding van het voorwiel komt uit het frame.

Slijtage herkennen aan je rubbertracks

rubbertracks graafmachine rijwerk

De meest voorkomende slijtagepatronen van rubbertracks zijn:

  • Het scheuren van de rubbertrack: Dit kan gebeuren wanneer je met je tracks over scherpe voorwerpen rijdt, zoals bouwafval, betonijzer of steenpuin. Als de diepte van de scheur aan het ijzer komt, kan er vocht bij het ijzer komen, waardoor het gaat roesten. Uiteindelijk kan de rubbertrack dan breken.
  • Het uitdrogen van de rubbertracks door Uv-licht. Dit is nadelig voor de kwaliteit van de rubbertrack, daarom is het goed om de tracks binnen op te slaan.
  • Het dunner worden van het profiel: Dit is te vergelijken met de slijtage op de autoband. Het dunner worden van het profiel kan veroorzaakt worden doordat de tracks worden blootgesteld aan scherpe objecten of doordat er teveel druk op de tracks wordt uitgeoefend.

Rijwerk laten checken op slijtage?


Slijtage herkennen aan je rupsplaten

rupsplaten rijwerk graafmachine

Als de boutkoppen van de rupsplaten op dezelfde hoogte zijn als de kammen, is het noodzakelijk om de rupsplaten van de graafmachine te vervangen. Als de kammen lager worden, verliest de rupsplaat zijn stevigheid, waardoor de makkelijker kunnen buigen of breken.

Wil je meer weten over de slijtage? Bekijk dan onze pagina over rupsplaten.

Slijtage herkennen aan je boven- en onderrollen

bovenrollen rijwerk graafmachine

De boven- en onderrollen van je rijwerk kunnen doorgaans op twee manieren gaan slijten:

  • Wanneer de machine op een vlakke ondergrond rijdt slijt het loopvlak van de rollen, oftewel: de diameter wordt kleiner.
  • Wanneer de machine veel schuin rijdt, bijvoorbeeld op een heuvel, kunnen de flenzen slijten. Deze worden dan dunner.

Slijtage herkennen aan je sprockets en segmentgroepen

sprockets rijwerk graafmachine

Bij sprockets en segmentgroepen geldt over het algemeen: wanneer de tanden van de sprocket of segmentgroep spits zijn, betekent dit dat hij versleten is.

Meer informatie over deze slijtage lees je op de pagina over sprockets & segmentgroepen.

Slijtage herkennen aan je voorwielen

voorwiel rijwerk graafmachine

De slijtage aan je voorwiel is doorgaans te bepalen door de verhouding van het loopvlak en de kam. Wanneer deze verhouding te groot wordt, is je rijwerk aan vervanging toe.

Neem gerust contact met ons op als je twijfelt aan de slijtage van je voorwiel, of lees meer op onze pagina over voorwielen.

Slijtage herkennen aan je spanunits

spanunit graafmachine rijwerk

Het meest voorkomende slijtpatroon bij spanunits is wanneer de vetspanner lek is, waardoor de ketting niet meer gespannen kan worden. Dit kan komen door lekkages aan de afdichtingen.

Andere slijtpatronen vind je op de pagina over spanunits.

Slijtage herkennen aan je kettinggeleiders

kettinggeleiders graafmachine rijwerk

Wanneer er slijtage zichtbaar is aan de binnenkant van de kettinggeleider, dan is er contact geweest tussen de kettinggeleider en de ketting. Bovendien is het essentieel dat de onderkant van de kettinggeleider recht blijft.

De functie van de kettinggeleider is om ervoor te zorgen dat de ketting niet van de machine afloopt. Als deze slijtage te groot wordt, kan het zijn dat de functie van de kettinggeleider niet meer optimaal is. Hierdoor kan er extra slijtage op de ketting en op de rollen ontstaan.

Slijtage herkennen aan je rubberpads

rubberpads graafmachine rijwerk

De slijtage aan je rubberpads is vanzelfsprekend en eenvoudig te zien. Door wrijving of schuren van het oppervlak worden de pads namelijk steeds dunner. Als het rubber te ver is gesleten, is het tijd voor vervanging.

Twijfel je of je rubberpads aan vervanging toe zijn? Neem dan contact met ons op, of lees meer over slijtage op de pagina over rubberpads.

Controleer de slijtage aan jouw rijwerk: plan een gratis rijwerkcheck

In onderstaande video geven we een aantal tips over hoe je de slijtage van je rijwerk kunt herkennen:

Twijfel je over de slijtage van je rijwerk? Wij kunnen een gratis rijwerkcheck voor je uitvoeren waarmee we de slijtwaarde van jouw rijwerk kunnen bepalen. Lees hier meer over de rijwerk check, of neem contact met ons op voor meer informatie.

Vind hier je rijwerk onderdelen!

Zoek