Bij deze zoekmethode zoek je rijwerk onderdelen op basis van het merk en het type van jouw machine. Nadat je de eerste twee velden hebt ingevoerd verschijnen er nog een aantal invulvelden (maximaal 7). Hoeveel velden er verschijnen en welke waarde je dient in te vullen is afhankelijk van jouw merk en type machine.
Tip: weet je niet precies wat je moet invullen in de velden naast merk & type? Raadpleeg dan het typeplaatje op je machine. Hierop staan alle waarden die je in kunt vullen. Je vindt het typeplaatje rechtsonder op de voorkant of rechterzijde van je machine.
Bij deze zoekmethode zoek je rijwerk onderdelen op basis van het OEM nummer. Een OEM nummer is het onderdeelnummer van de originele fabrikant. Dit nummer vind je terug in het onderdelenboek van je machine (ook wel de parts manual genoemd).
Tip: het is van belang om het OEM nummer correct in te voeren. Bij typefouten kunnen er helaas geen resultaten voor de zoekopdracht worden getoond.
Via deze zoekmethode kun je enkel zoeken naar rubbertracks. Je kunt hier de maatvoering invullen van de rubbertrack waar je naar op zoek bent. Je vindt deze gegevens veelal aan de binnenzijde van je oude rubbertrack. Ze staan daar (bijvoorbeeld) als volgt genoteerd: 230 x 48 x 68. De 230 staat voor de breedte van de track, 48 staat voor de steek van de rubbertrack en 68 staat voor het aantal schakels van de track.
Vind je de maatvoering niet terug aan de binnenzijde van de (oude) rubbertrack? Dan kun je de gegevens opmeten met behulp van deze uitleg:
Dit kun je opmeten met een rolmaat aan de buitenzijde van de track:
De steek is te meten vanaf het hart van de bus tot het hart van de bus met een schuif- of rolmaat:
Je kunt deze afstand goed meten als je je onderwagen aan één zijde omhoog zet
Het aantal schakels kun je aan één zijde van de track optellen:
Lukt het meten niet of heb je twijfels? Neem gerust contact met ons op. We adviseren je graag!
Om de juiste rubbertrack voor je te vinden hebben we enkel nog het type nodig. Dit kan railtype, smalspoor of breedspoor zijn. Hieronder leggen we je uit hoe je weet wat je nodig hebt:
Check of je een railtype rubbertrack nodig hebt. Lopen de onderrollen in een verstevigde baan in de rubbertrack en niet op de nokken, dan heb je railtype rubbertracks. Op de foto wordt weergegeven waar je dit kunt zien. Heb je geen railtype rubbertrack? Ga dan door naar stap 2.
Als je geen railtype track nodig hebt, heb je een breed- of smalspoor variant nodig. De termen breed- en smalspoor duiden op de dikte van het sprocket – specifieker nog: op de ruimte die er nodig is in de rubbertrack zodat het sprocket er tussen past. Deze waarde kun je opmeten bij het sprocket met een schuif- of rolmaat:
Gelukt? De gemeten waarde van het sprocket is altijd iets smaller (enkele millimeters) dan de weergegeven opties bij het veld type. Kies dus de optie die iets hoger in mm is dan jouw gemeten waarde.
Lukt het meten niet of heb je twijfels? Neem gerust contact met ons op. We adviseren je graag!
Als eigenaar van een graafmachine of een andere machine, weet je dat het rijwerk van je machine een van de belangrijkste onderdelen is. Het is de basis van je machine en zorgt ervoor dat je veilig en efficiënt kunt werken.
Door het vele gebruik van je machine gaan je rijwerk onderdelen op den duur slijten en zijn ze aan vervanging toe. Maar hoe weet je wanneer het tijd is om je rijwerk onderdelen te vervangen? In deze blog gaan we dieper in op de meest voorkomende slijtagepatronen bij verschillende rijwerk onderdelen.
Wil je de slijtage aan jouw rijwerk laten controleren? Wij voeren graag een gratis rijwerk check voor je uit.
De ketting van je rijwerk is versleten wanneer de speling tussen de bus en de pen te groot wordt. Dit zorgt ervoor dat de ketting langer wordt en vervangen moet worden. Je herkent steekvergroting door onderstaande zichtbare kenmerken:
De meest voorkomende slijtagepatronen van rubbertracks zijn:
Als de boutkoppen van de rupsplaten op dezelfde hoogte zijn als de kammen, is het noodzakelijk om de rupsplaten van de graafmachine te vervangen. Als de kammen lager worden, verliest de rupsplaat zijn stevigheid, waardoor de makkelijker kunnen buigen of breken.
Wil je meer weten over de slijtage? Bekijk dan onze pagina over rupsplaten.
De boven- en onderrollen van je rijwerk kunnen doorgaans op twee manieren gaan slijten:
Bij sprockets en segmentgroepen geldt over het algemeen: wanneer de tanden van de sprocket of segmentgroep spits zijn, betekent dit dat hij versleten is.
Meer informatie over deze slijtage lees je op de pagina over sprockets & segmentgroepen.
De slijtage aan je voorwiel is doorgaans te bepalen door de verhouding van het loopvlak en de kam. Wanneer deze verhouding te groot wordt, is je rijwerk aan vervanging toe.
Neem gerust contact met ons op als je twijfelt aan de slijtage van je voorwiel, of lees meer op onze pagina over voorwielen.
Het meest voorkomende slijtpatroon bij spanunits is wanneer de vetspanner lek is, waardoor de ketting niet meer gespannen kan worden. Dit kan komen door lekkages aan de afdichtingen.
Andere slijtpatronen vind je op de pagina over spanunits.
Wanneer er slijtage zichtbaar is aan de binnenkant van de kettinggeleider, dan is er contact geweest tussen de kettinggeleider en de ketting. Bovendien is het essentieel dat de onderkant van de kettinggeleider recht blijft.
De functie van de kettinggeleider is om ervoor te zorgen dat de ketting niet van de machine afloopt. Als deze slijtage te groot wordt, kan het zijn dat de functie van de kettinggeleider niet meer optimaal is. Hierdoor kan er extra slijtage op de ketting en op de rollen ontstaan.
De slijtage aan je rubberpads is vanzelfsprekend en eenvoudig te zien. Door wrijving of schuren van het oppervlak worden de pads namelijk steeds dunner. Als het rubber te ver is gesleten, is het tijd voor vervanging.
Twijfel je of je rubberpads aan vervanging toe zijn? Neem dan contact met ons op, of lees meer over slijtage op de pagina over rubberpads.
In onderstaande video geven we een aantal tips over hoe je de slijtage van je rijwerk kunt herkennen:
Twijfel je over de slijtage van je rijwerk? Wij kunnen een gratis rijwerkcheck voor je uitvoeren waarmee we de slijtwaarde van jouw rijwerk kunnen bepalen. Lees hier meer over de rijwerk check, of neem contact met ons op voor meer informatie.