Bij deze zoekmethode zoek je rijwerk onderdelen op basis van het merk en het type van jouw machine. Nadat je de eerste twee velden hebt ingevoerd verschijnen er nog een aantal invulvelden (maximaal 7). Hoeveel velden er verschijnen en welke waarde je dient in te vullen is afhankelijk van jouw merk en type machine.
Tip: weet je niet precies wat je moet invullen in de velden naast merk & type? Raadpleeg dan het typeplaatje op je machine. Hierop staan alle waarden die je in kunt vullen. Je vindt het typeplaatje rechtsonder op de voorkant of rechterzijde van je machine.
Bij deze zoekmethode zoek je rijwerk onderdelen op basis van het OEM nummer. Een OEM nummer is het onderdeelnummer van de originele fabrikant. Dit nummer vind je terug in het onderdelenboek van je machine (ook wel de parts manual genoemd).
Tip: het is van belang om het OEM nummer correct in te voeren. Bij typefouten kunnen er helaas geen resultaten voor de zoekopdracht worden getoond.
Via deze zoekmethode kun je enkel zoeken naar rubbertracks. Je kunt hier de maatvoering invullen van de rubbertrack waar je naar op zoek bent. Je vindt deze gegevens veelal aan de binnenzijde van je oude rubbertrack. Ze staan daar (bijvoorbeeld) als volgt genoteerd: 230 x 48 x 68. De 230 staat voor de breedte van de track, 48 staat voor de steek van de rubbertrack en 68 staat voor het aantal schakels van de track.
Vind je de maatvoering niet terug aan de binnenzijde van de (oude) rubbertrack? Dan kun je de gegevens opmeten met behulp van deze uitleg:
Dit kun je opmeten met een rolmaat aan de buitenzijde van de track:
De steek is te meten vanaf het hart van de bus tot het hart van de bus met een schuif- of rolmaat:
Je kunt deze afstand goed meten als je je onderwagen aan één zijde omhoog zet
Het aantal schakels kun je aan één zijde van de track optellen:
Lukt het meten niet of heb je twijfels? Neem gerust contact met ons op. We adviseren je graag!
Om de juiste rubbertrack voor je te vinden hebben we enkel nog het type nodig. Dit kan railtype, smalspoor of breedspoor zijn. Hieronder leggen we je uit hoe je weet wat je nodig hebt:
Check of je een railtype rubbertrack nodig hebt. Lopen de onderrollen in een verstevigde baan in de rubbertrack en niet op de nokken, dan heb je railtype rubbertracks. Op de foto wordt weergegeven waar je dit kunt zien. Heb je geen railtype rubbertrack? Ga dan door naar stap 2.
Als je geen railtype track nodig hebt, heb je een breed- of smalspoor variant nodig. De termen breed- en smalspoor duiden op de dikte van het sprocket – specifieker nog: op de ruimte die er nodig is in de rubbertrack zodat het sprocket er tussen past. Deze waarde kun je opmeten bij het sprocket met een schuif- of rolmaat:
Gelukt? De gemeten waarde van het sprocket is altijd iets smaller (enkele millimeters) dan de weergegeven opties bij het veld type. Kies dus de optie die iets hoger in mm is dan jouw gemeten waarde.
Lukt het meten niet of heb je twijfels? Neem gerust contact met ons op. We adviseren je graag!
Wanneer je de rijwerk onderdelen van je graafmachine vervangt is het vaak gissen naar de juiste spanning van de rubbertracks of kettingen. Het is belangrijk om de juiste spanning aan te houden, omdat dit de levensduur van je rupsonderstel en de machine sterk bevordert. Je onderstel gaat een stuk langer mee als je vanaf de aanschaf de juiste spanning hanteert.
In principe is er maar één leidraad voor de spanning van je tracks: de gebruikershandleiding van de machine. Hierin staat de spanning die de fabrikant voorschrijft, en ook de wijze waarop deze gemeten moet worden. Hieronder geven we je een voorbeeld uit de gebruikershandleiding van graafmachine merk Takeuchi. Wellicht dat er voor andere soort machines dus een andere werkwijze is.
De spanning die op de rubbertracks of kettingen wordt gezet is in te stellen met de spanunit. De positie van het voorwiel ten opzichte van het frame stel je af door vet in de vetspanner te pompen. Dit doe je door vet in de spanunit te pompen met een vetpomp via de vetspannippel.
Deze is meestal te vinden bij het inspectieluikje. De stang die uit de behuizing van de vetspanner komt zorgt ervoor dat het voorwiel gepositioneerd wordt om de juiste spanning op de rubbertracks of kettingen te zetten.
Lopen de tracks of kettingen te gespannen, of moet je de tracks of kettingen van de onderwagen halen? Dan kun je de spannippel losdraaien om spanning uit de vetspanner vrij te laten en het voorwiel verder naar binnen te halen.
Let op: draai de vetspannippel langzaam los en zeker niet te ver, want er staat veel druk op de spanner.
Voordat je een machine gaat gebruiken is het goed om de spanning van je kettingen of rubbertracks te controleren. Machinisten die hun machine goed kennen voelen al of de spanning goed is als de op de kettingen of rubbertracks gaan staan om de cabine in te stappen. Zakken de kettingen of rubbertracks ver door? Dan kan het zijn dat de spanning van de spanunit niet goed is ingesteld.
Als je de spanning van je rubbertracks of kettingen wilt controleren moet je de machine opbokken of opduwen zodat deze vrij kan ronddraaien. Nadat je dit hebt gedaan, laat je de tracks of kettingen nog even in de vooruitrijrichting draaien. Het voorwiel komt hierdoor namelijk zo ver mogelijk naar voren, waardoor de spanunit is zo spanningsvrij mogelijk is.
De tracks zullen gaan doorhangen. Je dient te meten hoe ver de tracks of kettingen doorhangen. De afstand kun je meten door onderstaand voorbeeld, of zoals de fabrikant het omschrijft in de gebruikershandleiding.
De afstand van het doorhangen is afhankelijk van het soort rupsonderstel van de machine. Een rubbertrack is namelijk lichter dan een onderstel met stalen rupsplaten. Let wel op: de onderwagen moet opgedrukt blijven tijdens het meten.
De bouw van de onderwagen en de verschillende types onderrollen geven een maat aan die hieronder omschreven wordt als A (bij rubbertracks) en B (bij kettingen met rupsplaten).
De lengte van de rubbertrack, het gewicht van de machine en de bouw van de onderwagen bepaalt hoe ver de track mag doorhangen om perfect onder de onderwagen te draaien. Deze berekening vind je terug in de gebruikershandleiding.
De juiste spanning voor jouw rubbertracks is te vinden in de gebruikershandleiding van de fabrikant van jouw machinemerk. Het aanhouden van de juiste spanning voor je rubbertracks heeft een positieve invloed op de levensduur van het rijwerk van je graafmachine.
Mocht je alsnog problemen hebben na het controleren van de spanning, kan het zijn dat het aan andere rijwerk onderdelen ligt die aan vervanging toe zijn. De maatvoeringen die deze mogen hebben vind je ook in de gebruikershandleiding. Bij twijfel kun je ook contact opnemen met onze specialisten, wellicht kunnen wij je verder helpen.