Bij deze zoekmethode zoek je rijwerk onderdelen op basis van het merk en het type van jouw machine. Nadat je de eerste twee velden hebt ingevoerd verschijnen er nog een aantal invulvelden (maximaal 7). Hoeveel velden er verschijnen en welke waarde je dient in te vullen is afhankelijk van jouw merk en type machine.
Tip: weet je niet precies wat je moet invullen in de velden naast merk & type? Raadpleeg dan het typeplaatje op je machine. Hierop staan alle waarden die je in kunt vullen. Je vindt het typeplaatje rechtsonder op de voorkant of rechterzijde van je machine.
Bij deze zoekmethode zoek je rijwerk onderdelen op basis van het OEM nummer. Een OEM nummer is het onderdeelnummer van de originele fabrikant. Dit nummer vind je terug in het onderdelenboek van je machine (ook wel de parts manual genoemd).
Tip: het is van belang om het OEM nummer correct in te voeren. Bij typefouten kunnen er helaas geen resultaten voor de zoekopdracht worden getoond.
Via deze zoekmethode kun je enkel zoeken naar rubbertracks. Je kunt hier de maatvoering invullen van de rubbertrack waar je naar op zoek bent. Je vindt deze gegevens veelal aan de binnenzijde van je oude rubbertrack. Ze staan daar (bijvoorbeeld) als volgt genoteerd: 230 x 48 x 68. De 230 staat voor de breedte van de track, 48 staat voor de steek van de rubbertrack en 68 staat voor het aantal schakels van de track.
Vind je de maatvoering niet terug aan de binnenzijde van de (oude) rubbertrack? Dan kun je de gegevens opmeten met behulp van deze uitleg:
Dit kun je opmeten met een rolmaat aan de buitenzijde van de track:
De steek is te meten vanaf het hart van de bus tot het hart van de bus met een schuif- of rolmaat:
Je kunt deze afstand goed meten als je je onderwagen aan één zijde omhoog zet
Het aantal schakels kun je aan één zijde van de track optellen:
Lukt het meten niet of heb je twijfels? Neem gerust contact met ons op. We adviseren je graag!
Om de juiste rubbertrack voor je te vinden hebben we enkel nog het type nodig. Dit kan railtype, smalspoor of breedspoor zijn. Hieronder leggen we je uit hoe je weet wat je nodig hebt:
Check of je een railtype rubbertrack nodig hebt. Lopen de onderrollen in een verstevigde baan in de rubbertrack en niet op de nokken, dan heb je railtype rubbertracks. Op de foto wordt weergegeven waar je dit kunt zien. Heb je geen railtype rubbertrack? Ga dan door naar stap 2.
Als je geen railtype track nodig hebt, heb je een breed- of smalspoor variant nodig. De termen breed- en smalspoor duiden op de dikte van het sprocket – specifieker nog: op de ruimte die er nodig is in de rubbertrack zodat het sprocket er tussen past. Deze waarde kun je opmeten bij het sprocket met een schuif- of rolmaat:
Gelukt? De gemeten waarde van het sprocket is altijd iets smaller (enkele millimeters) dan de weergegeven opties bij het veld type. Kies dus de optie die iets hoger in mm is dan jouw gemeten waarde.
Lukt het meten niet of heb je twijfels? Neem gerust contact met ons op. We adviseren je graag!
Hoe zie je of de rubber tracks van jouw graafmachine van goede of slechte kwaliteit zijn? Onze productmanager Roy Meesterburrie kan daar een kort antwoord op geven: ‘Dat zie je niet. Of tracks nou van goede of van slechte kwaliteit zijn, alle rubberen rupsbanden zijn zwart, hebben een rubberen loopvlak en nokken en bussen aan de binnenzijde.
Het verschil in kwaliteit is op het oog niet zichtbaar. Of een rubber track van goede of slechte kwaliteit is hangt af van de volgende factoren:
Met ons eigen merk VemaTrack hebben we een kwaliteitsproduct in handen. Deze tracks worden in dezelfde fabriek gemaakt als waar ook de grote OEM-merken in licentie hun tracks laten maken. Jaarlijks rollen er daar zo’n 180.000 tracks van de band, waarvan er 11.000 voor ons zijn. Met deze fabriek doen we al zaken sinds de oprichting van VemaTrack in 2007, waardoor we een duurzame relatie hebben en de kwaliteit van deze rubber tracks kunnen garanderen.
De rubbertracks van VemaTrack laten wij volledig naar onze eigen wensen produceren. We verwerken natuurrubber in het rubbermengsel, waardoor het loopvlak sterk maar ook flexibel is. Het staal waar de inserts van worden gemaakt is van een hoge kwaliteit en slijt daardoor minder snel.
Verder zijn we ook met de staaldraden niet zuinig. Bij een rubber track van 30 cm zitten aan elke kant van de track 20 staaldraden van vier millimeter dikte. Bij goedkopere tracks zie je aanzienlijk minder staaldraden die ook nog eens minder dik zijn. Gevolg daarvan is dat de track sneller oprekt, waardoor je sneller te maken hebt met kabelbreuk.
De specificaties die wij bij onze rubbertracks hanteren, zijn gebaseerd op tientallen jaren kennis, heel wat praktijkervaring en feedback uit het werkveld. Deze ingrediënten maken het verschil tussen een goede en een minder goede track. De rubbertracks van VemaTrack zijn niet de goedkoopste bij aanschaf, maar staan wel voor kwaliteit en service.
Heb je nog vragen over de tracks van jouw graafmachine? Neem gerust contact met ons op, wij helpen je graag verder.