Wegbeschadiging voorkomen bij het draaien van je… | Verhoeven Rijwerk
Verhoeven rijwerk revisie

Wegbeschadiging voorkomen bij het draaien van je graafmachine

Ergerlijk, lossen in een drukke straat met de andere weggebruikers die erop toe kijken hoe je de straat beschadigd bij het kort draaien. Je kan je rupsplaten voorzien van rubber of polyurethaan blokken die deze beschadiging aan het wegdek voorkomen. Maar voor verschillende toepassingen zijn er verscheidene soorten van opleg: Clip- on, Chain- on en Bolt- on. Welke optie is de beste keuze voor jouw machine? Verhoeven Rijwerk heeft diverse soorten rijwerk onderdelen, waaronder verschillende rubberpads.

1. Afschuinen van de rupsplaten

De eerste optie is het afschuinen van je rupsplaten. Je stalen rupsplaten kerven en schuren bij iedere draaibeweging in het wegdek. Als je de kammen van de rupsplaten afschuint, verminder je de wegbeschadiging. Maar dan is het nog niet optimaal. Rijplaten leggen is een mogelijkheid, maar kost tijd en moeite. En hoeveel heb je er nodig? Daardoor kiezen er steeds meer gebruikers voor rubberen rupsplaten.

2. Rubberen rupsplaten

Je kunt kiezen voor verschillende rubberen rupsplaten (rubberpads):

  • Clip-on pads (voordelige optie)

Bij sporadisch gebruik van rubberen opleg en het voordeligste in aanschaf zijn de clip-on pads. Deze worden met behulp van een beugel aan de binnenzijde, over je bestaande rupsplaat gemonteerd. De uitgehaalde vormen vallen vervolgens tussen de rupsplaatkammen.

Aan de andere zijde van de stalen rupsplaat bevestig je de clip-on pad door een opschroefbeugel vast te schroeven. Wanneer je een opdracht hebt waar geen rubberen opleg voor benodigd is, haal je ze er even vanaf.

Optimaal voor intensief gebruik zijn de clip-on pads niet. Clip-on pads gaan wel eens los zitten, omdat:

  • De bouten te vast aangedraaid waren of los zijn gekomen
  • De stalen rupsplaten waar ze over geplaatst zijn, op voorhand niet helemaal gezuiverd zijn
  • De rupsplaatkammen waren al te ver gesleten toen de pads werden gemonteerd
  • Er was te weinig tijd om ze ervan af te halen en daardoor zijn ze er te lang op blijven liggen
  • Er zand door de zanduitsparingen van de stalen rupsplaten wil, die de clip-on pads verbuigen – omdat de pads geen gat voorzien hebben daarvoor.
  • Chain-on pads (duurzaam en redelijk betaalbaar)

Bij de clip-on pads kunnen dus wat probleempjes voorkomen wanneer je ze te intensief gebruikt dan waarvoor ze bedoeld zijn. Je kunt er dan beter voor kiezen om chain-on pads te monteren. Deze rubberpads monteer je direct op de kettingen. De bestaande stalen rupsplaten leg je in het schap en monteer je weer terug als de machine vervangen wordt of als het niet meer nodig is om de machine op rubber te laten lopen… Of je ruilt ze in bij je leverancier.

3. Slijtvaste rubberen platen

Heb je continu rubberopleg nodig, dan kun je beter kiezen voor een bredere plaat, die minder snel slijt:

  • Bolt-on pads

Als je optimale stabiliteit wilt combineren met rubberen opleg, dan kies je voor de beste kwaliteit: de bolt-on pad. Je rupsplaten worden voorzien van 4 boutgaten op de hoeken. Daarop wordt de rubberen bolt-on pad geschroefd. De uitsparingen dienen precies tussen de kammen van de rupsplaten te passen om de krachten op de bouten te reduceren. Bolt-on pads zijn voor bepaalde machines breder te verkrijgen dan de toehorende chain-on pads.

  • Polyurethaan rupsplaten

Frees en asfalteermachines zijn uitgevoerd met pads van rubber of van polyurethaan. Polyurethaan is een vastere grondstof dan rubber en is beter bestand tegen slijtage door wrijving. Ze gaan langer mee op poreuze ondergronden dan rubber pads, maar leveren in op grip. Rubber of polyurethaan wordt meestal al door de machinefabrikant gekozen.

Twijfel je nog over de keuzes die er beschreven zijn? Er bestaan nog vele andere oplossingen, Neem gerust contact met ons op, wij denken graag met je mee!

Vind hier je rijwerk onderdelen!

Zoek
Verhoeven 230219 0677
Het goed onderhouden van de onderwagen is essentieel voor de levensduur van je bulldozer of graafmachine. Afhankelijk van de gebruiksintensiteit is het belangrijk om het rijwerk ongeveer iedere vijf jaar te reviseren. In principe geldt het advies om vooraf een rijwerkinspectie uit te laten voeren...
Verhoeven 240619 6509
“Waar ga ik naartoe als ik rijwerk onderdelen nodig heb?” “kan ik mijn rijwerk daar ook laten monteren?” “Is het mogelijk om de aandrijving, onderhoud of reparatie ook te laten uitvoeren terwijl ik mijn rijwerk laat reviseren?” “Mijn snelwissel heeft speling, lassen jullie de asstompen op terwijl...
Verhoeven 230219 0893
Bij Verhoeven ben je aan het juiste adres om je rijwerk te laten reviseren. Is alles nog in orde of zijn er onderdelen aan vervanging toe? Met de gratis rijwerkinspectie van Verhoeven weet je precies in welke staat het rijwerk van jouw machine is. Maar wat wordt er precies gemeten, en waaraan...
Jobangebot Raupen Technik
Ergerlijk, lossen in een drukke straat met de andere weggebruikers die erop toe kijken hoe je de straat beschadigd bij het kort draaien. Je kan je rupsplaten voorzien van rubber of polyurethaan blokken die deze beschadiging aan het wegdek voorkomen. Maar voor verschillende toepassingen zijn er...
Rubbertracks
Een rubbertrack; iedereen kent het wel – dat zwarte rubberen ding dat bij mini- en midigravers om het rijwerk loopt. Echter, de ene rubbertrack is de andere niet. Zo is er voor elke toepassing wel een ander type rubbertrack; AT, AVT, shortpitch, longpitch,… We zeggen dan wel “rubberen” rups, maar...
Sluiting reparatie van de ketting
Wist je dat er met het inslaan van de eindpen in de ketting van het rijwerk regelmatig ernstige ongelukken gebeuren? Sommigen gebruiken zelfs een hamer als gereedschap om de ketting te sluiten. Het belangrijkste dat ik je kan adviseren is de hoogste prioriteit te geven aan veiligheid. Het materiaal...
Rubbertracks
Iedereen kent het, je rubbertrack is gescheurd en je moet hem vervangen. Maar waar doe je goed aan? Allereerst kijk je naar de sprockets, deze zijn nog niet spits en je denkt dat je de sprockets nog wel even meegaan met de nieuwe rubbertracks. Je bestelt een setje tracks en na een veel te korte...
Levensduur rijwerk
Wist je dat de rijrichting van een graafmachine een behoorlijke invloed heeft op de levensduur van het rijwerk? In het totale kostenplaatje van een graafmachine komen de rijwerkkosten op de vierde plaats (bij kostenberekening van de uur prijs). Direct na de diesel, de manuren en het algemene...
1 2 3
Pagina 3 van 3