Blog | Rijwerk inspecteren: Kijk altijd naar de… | Verhoeven Rijwerk
Verhoeven Rijwerk stalen track

Rijwerk inspecteren: Kijk altijd naar de vrijloophoogte

Bij Verhoeven ben je aan het juiste adres om je rijwerk te laten reviseren. Is alles nog in orde of zijn er onderdelen aan vervanging toe? Met de gratis rijwerkinspectie van Verhoeven weet je precies in welke staat het rijwerk van jouw machine is. Maar wat wordt er precies gemeten, en waaraan herken je slijtage? Hoe besluit je wat er dan vervangen dient te worden en wat niet?

In eerste instantie dient men te weten wat de vrijloophoogte is. De vrijloophoogte van een rijwerk is de hoogte die het sprocket en het voorwiel vrij lopen van belasting. Zij horen namelijk niet de machine te dragen en hebben als enige functie om de kettingen aan te drijven of te geleiden tussen de bovenrol en de onderrol.

Bij een 20 tons machine is de vrijloophoogte voor deze delen ongeveer 20mm. Een machine fabrikant bepaalt welke rijwerk onderdelen er onder zijn machine gebruikt worden, op advies van een rijwerkdelen fabrikant zoals bijvoorbeeld Berco™. Zij bepalen dus samen hoeveel vrijloophoogte een machine af fabriek gaat hebben. De fabrikant van de rijwerkdelen kan dus perfect bepalen hoe diep de inductieharding moet zijn van zijn onderdeel.

100% slijtage van het geharde deel komt dan ook nagenoeg net iets eerder dan dat de vrijloophoogte 100% weg is.

Versleten rijwerk

Schalmhoogte en onderrol loopvlakdiameter

In het frame van de onderwagen zitten de onderrollen gemonteerd. Ten opzichte van het frame ligt de as van de onderrol op een specifieke hoogte gemonteerd door middel van de kappen. Samen met de diameter van het loopvlak krijg je dus een bepaalde hoogte vanaf het frame waar het loopvlak van de ketting moet lopen.

De schalmen van een ketting hebben ook een specifieke hoogte die mede bepaalt hoeveel vrijloophoogte er is. Van deze rijwerk onderdelen beschikken we bij Verhoeven over slijtage tabellen die door de fabrikant worden voorzien. Gebaseerd op deze lijsten meten we de schalmhoogte en de diameter van het loopvlak van de onderrol en bepalen we of ze aan vervanging toe zijn of niet.

vrijloophoogte rijwerk
vrijloophoogte rijwerk

Geen vrijloop meer, wat voel je dan of waar zie je dat aan?

Merk je op dat je machine springt bij het verplaatsen? Dan is de vrijloophoogte weg. Het sprocket komt met zijn komming op de bus te staan van de ketting, die op zijn beurt nog vlak staat op de ondergrond. Omdat de ketting in de ronding van het sprocket dient te draaien, drukt hij door deze beweging even een kant van de rupsplaat omlaag. Dit drukt de hele graafmachine even omhoog en dit wordt opgemerkt door de machinist.

Een ander herkenningspunt waaraan je kunt zien dat de vrijloophoogte ver weg is, is aan de kettinggeleiders. Een nieuwe kettinggeleider loopt aan de onderzijde even hoog als het hart van de pennen van de nieuwe ketting. Als de kettinggeleider gelijk komt te lopen aan de onderzijde van de pen, is het tijd om ons een inspectie te laten uitvoeren. Dit meet je terug in de 2 rijwerkdelen zoals hierboven besproken.

Je kan ervoor kiezen om verder te rijden, maar dan komen alle belastingen op de aandrijfmotoren te staan en op de voorwielen. De spanunit kan zijn werk niet meer naar behoren uitvoeren en de ketting zal onnodig veel belast worden. Bij het minste of geringste wat er dan nog verkeerd gaat, komt de machine tot stilstand te staan.

geen vrijloophoogte rijwerk

Een advies op maat? Maak gebruik van onze gratis rijwerkcheck

Verhoeven Rijwerk is in ruim 60 jaar uitgegroeid tot dé betrouwbare specialist op gebied van rijwerkrevisie en onderhoud. Buiten de vrijloophoogte zijn er nog andere zaken die we kunnen controleren om te bepalen of je rijwerk nog in goede staat is of niet. De ervaren rijwerk specialisten van Verhoeven komen graag bij jou op locatie langs om alles in te meten. Zij adviseren je graag wat je het best kan doen om zo duurzaam mogelijk door te gaan met de graafmachine.

Met een gigantische stock aan rijwerkdelen van Berco, de nummer 1, en Vematrack, als zeer concurrerend alternatief, kunnen we ervoor zorgen dat elke rupsmachine zo weinig mogelijk stilstaat. En dat voor ieders budget.

Wil jij graag de status weten van het rijwerk van jouw graafmachine? Of heb je onlangs een laag lopende kettinggeleider opgemerkt? Plan jouw gratis rijwerkcheck in.

Vind hier je rijwerk onderdelen!

Zoek
Rubbertrack
Wist je dat wij bij Verhoeven Rijwerk meerdere soorten rubbertracks in ons assortiment hebben zitten? Zo hebben wij AVT, shortpitch en longpitch rubbertracks. Wat zo bijzonder is aan onze Anti Vibratie Tracks lees je hier. Je hebt niet altijd de keuze tussen short en long pitch. Sommige machines...
Verhoeven 230219 0888 1
Door het veelvuldige gebruik van je machine is het niet te voorkomen dat je rubbertracks op den duur gaan slijten. Wanneer je je rubbertracks moet vervangen, hangt af van de slijtage die je aan je rubbertrack hebt.
Verhoeven 230219 0741 min
Niets is zo vervelend als wanneer je machine ineens stilvalt tijdens het werken. Schade aan het rijwerk van je machine kan een oorzaak zijn dat je machine stil komt te staan. Je moet dan bijvoorbeeld je rubbertracks of sprockets te vervangen. Je wil natuurlijk dat de onderdelen van je rijwerk zo...
Overzichtsfoto
Een machine met een rupsonderstel kan rijden op rubbertracks of stalen kettingen. Maar wat is nou beter, rubber of staal? De keuze van je track hangt af van een aantal factoren en beide opties hebben zowel voor- als nadelen. We bespreken deze voor- en nadelen van rubbertracks en stalen kettingen...
Woordenboek AVT nokken Vematrack
Verhoeven Rijwerk levert, naast zijn reguliere rubbertracks, voor verschillende machines ook AVT Rubbertracks. AVT staat voor Anti Vibratie Tracks. Deze rubbertracks bevatten nokken in de vorm van wybertjes, waardoor er continu contact is tussen de rollen en de nokken.
Rubbertracks
Hoe zie je of rubbertracks van goede of slechte kwaliteit zijn? Onze productmanager Roy Meesterburrie kan daar een kort antwoord op geven: ‘Dat zie je niet. Of tracks nou van goede of van slechte kwaliteit zijn, alle rubbertracks zijn zwart, hebben een rubberen loopvlak en nokken en bussen aan de...
Stap 6 min
Wanneer je rubbertrack is opgerekt, het profiel is verdwenen of wanneer hij zelfs is gescheurd, is het de hoogste tijd om hem te vervangen. Wij kunnen de rubbertrack van jouw machine vervangen. Neem contact met ons op om een afspraak in te plannen. Je kunt je rubbertrack ook zelf vervangen. Dit is...
1
Ben je op zoek naar een rijwerk onderdeel, maar kan je deze niet vinden? In deze blog wordt uitgelegd hoe je snel de juiste rijwerk onderdelen kan vinden via de 3 zoekmethoden die beschikbaar zijn in de Verhoeven Rijwerk shop: Merk & Type, OEM-nummer en afmetingen van de rubbertrack.
1 2 3
Pagina 2 van 3