Verhoeven Rijwerk | Blog | Levensduur rijwerk verlengen? Volg deze…
Topmerken Berco en Vematrack
Scherpe prijzen

Gratis rijwerkinspectie

Levensduur rijwerk verlengen? Volg deze tips op!

Wist je dat de rijrichting van een graafmachine een behoorlijke invloed heeft op de levensduur van het rijwerk? In het totale kostenplaatje van een graafmachine komen de rijwerk-kosten op de vierde plaats (bij kostenberekening van de uur prijs). Direct na de diesel, de manuren en het algemene onderhoud. Op een tweetal van deze kosten heb je niet of nauwelijks invloed: het onderhoud en de manuren. Maar deze kosten zijn toch echt noodzakelijk om je machine te gebruiken en inzetbaar te houden.

Bij brandstof en rijwerk-kosten ligt dit even iets anders, op de brandstof kan je zeker besparen door niet altijd in het hoogste toerental te werken. Zeker aan te bevelen is om een automatische motor stop in te bouwen, dit voorkomt veel stationair draaien. Ook de keuze van de graafbak en of je wel of geen tanden aan deze graafbak bevestigd: het zijn allemaal zaken die invloed hebben op het brandstofverbruik.

Kosten & levensduur van rijwerk managen

Levensduur rijwerk

Op de kosten en dus de levensduur van het rijwerk heb je als machine eigenaar en/of machinist zeker invloed. Dat begint al bij aanschaf van de machine. Bijvoorbeeld bij de keuze van de breedte van de platen. Deze keuze moet je maken door rekening te houden met de werkzaamheden die je met de machine gaat doen. Ga je met de machine in de sloop werken? Dan zijn platen van een 600 mm vaak breed genoeg. Werk je juist op erg drassige grond? Dan zal een keuze richting de 900 mm platen verstandig zijn. Dit is natuurlijk afhankelijk van het soort machine dat je inzet, de bodem gesteldheid en het tonnage van de machine.

In de omgang met de machine kan de machinist ook op een aantal zaken letten, waardoor het rijwerk zoveel mogelijk gespaard blijft:

Blokkeer de tweede rijsnelheid

In de periode dat ik bij diverse importeurs werkte, heb ik de klanten vaak het advies gegeven om de tweede snelheid van het rijwerk te blokkeren. Ik durf gerust te stellen dat rijden in de hoogste versnelling voor rijwerk én machine killing is. Als je met een rupsmachine hard rijdt begint de ketting te slaan op de rollen en de andere delen. Ik heb meegemaakt dat er stukken metaal uit de ketting en de sprockets werden geslagen. Eveneens krijgen andere delen, zoals de draaikrans en de giek delen, door het gehobbel het behoorlijk te verduren.

Niet rijden met zware lasten

De rupsen bij een graafmachine zijn ervoor om de machine te verplaatsen, niet om zeer zware lasten te verslepen. De machine kunt u beter niet inzetten om riool buizen aan te voeren over afstanden van meer als 50 meter. Of om van het terrein te komen voor de koffie of om te tanken.

Levensduur rijwerk

Let op de rijrichting van de machine

In het rijwerk zit een sprocket en een voorwiel, een voorwiel heet niet voor niets zo, deze behoort echt zoveel mogelijk vooraan in de rijrichting te staan. Als dit wiel vooraan staat wordt de ketting strak getrokken onder de machine. De ketting heeft dan niet steeds de neiging om tussen de sprocket en de onder rol omhoog te komen. Het over het voorwiel rijden geeft niet allen een rustigere loop maar bespaar je ook behoorlijk wat slijtage.

Checklist om slijtage te beperken

We kunnen concluderen dat de machinist de meeste invloed heeft op de slijtage van het rijwerk. Hieronder vind je een kleine checklist met zaken waar je als machinist op kan letten om zo de slijtage tot een minimum te beperken:

  • De rijsnelheid: je bent niet op de vlucht, je bent aan het werk.
  • De afstanden die je rijdt: niet rijden om koffie te gaan drinken of om te tanken.
  • Niet rijden met zware lasten: bijv. plaatsen van zware riool kolken.
  • Rijrichting: probeer altijd met het voorwiel aan de voorzijde te rijden.
  • Let op de ondergrond waar je staat: niet tot aan de bovenwagen in de blubber.
  • Af en toe het rijwerk lossen: even aan een zijde omhoog laten draaien.
  • Niet draaien op de plek: maak liever rijdend je draai.
Vertegenwoordiger Rijwerk & Uitrustingsstukken

Anne Schipper

Vertegenwoordiger Rijwerk & Uitrustingsstukken

Regio: Nederland Oost

Op zoek naar een onderdeel voor jouw rijwerk?

Zoek
Rubbertracks
Iedereen kent het, je rubbertrack is gescheurd en je moet hem vervangen. Maar waar doe je goed aan? Allereerst kijk je naar de sprockets, deze zijn nog niet spits en je denkt dat je de sprockets nog wel even meegaan met de nieuwe rubbertracks. Je bestelt een setje tracks en na een veel te korte...
Sluiting reparatie van de ketting
Wist je dat er met het inslaan van de eind pen regelmatig ernstige ongelukken gebeuren? Menigeen gebruikt zelfs een hamer als gereedschap om de ketting te sluiten. Het belangrijkste dat ik je kan adviseren is de hoogste prioriteit te geven aan veiligheid. Het materiaal van de eindpen is nagenoeg...
Rubbertracks
Een rubbertrack; iedereen kent het wel – dat zwarte rubberen ding dat bij mini- en midigravers om het rijwerk loopt. Echter, de ene rubbertrack is de andere niet. Zo is er voor elke toepassing wel een ander type rubbertrack; AT, AVT, shortpitch, longpitch,… We zeggen dan wel “rubberen” rups, maar...
Jobangebot Raupen Technik
Ergerlijk, lossen in een drukke straat met de andere weggebruikers die erop toe kijken hoe je de straat beschadigd bij het kort draaien. Je kan je rupsplaten voorzien van rubber of polyurethaan blokken die deze beschadiging aan het wegdek voorkomen. Maar voor verschillende toepassingen zijn er...
Verhoeven 230219 0893
Bij Verhoeven ben je aan het juiste adres om je rijwerk te laten reviseren. Is alles nog in orde of zijn er onderdelen aan vervanging toe? Met de gratis rijwerkinspectie van Verhoeven weet je precies in welke staat het rijwerk van jouw machine is. Maar wat wordt er precies gemeten, en waaraan...
Verhoeven 240619 6509
“Waar ga ik naartoe als ik rijwerk onderdelen nodig heb?” “kan ik mijn rijwerk daar ook laten monteren?” “Is het mogelijk om de aandrijving, onderhoud of reparatie ook te laten uitvoeren terwijl ik mijn rijwerk laat reviseren?” “Mijn snelwissel heeft speling, lassen jullie de asstompen op terwijl...
Verhoeven 230219 0677
Het goed onderhouden van de onderwagen is essentieel voor de levensduur van je bulldozer of graafmachine. Afhankelijk van de gebruiksintensiteit is het belangrijk om het rijwerk ongeveer iedere vijf jaar te reviseren. In principe geldt het advies om vooraf een rijwerkinspectie uit te laten voeren...
Levensduur rijwerk
Wist je dat de rijrichting van een graafmachine een behoorlijke invloed heeft op de levensduur van het rijwerk? In het totale kostenplaatje van een graafmachine komen de rijwerk-kosten op de vierde plaats (bij kostenberekening van de uur prijs). Direct na de diesel, de manuren en het algemene...