Verhoeven Rijwerk | Blog | Hoe kun je wegbeschadiging bij het draaien…
Topmerken Berco en Vematrack
Scherpe prijzen

Gratis rijwerkinspectie

Hoe kun je wegbeschadiging bij het draaien van je machine voorkomen?

Ergerlijk, lossen in een drukke straat met de andere weggebruikers die erop toe kijken hoe je de straat beschadigd bij het kort draaien. Je kan je rupsplaten voorzien van rubber of polyurethaan blokken die deze beschadiging aan het wegdek voorkomen. Maar voor verschillende toepassingen zijn er verscheidene soorten van opleg: Clip- on, Chain- on en Bolt- on. Welke optie is de beste keuze voor jouw machine?

1. Afschuinen van de rupsplaten

De eerste optie is het afschuinen van je rupsplaten. Je stalen rupsplaten kerven en schuren bij iedere draaibeweging in het wegdek. Als je de kammen van de rupsplaten afschuint, verminder je de beschadiging. Maar dan is het nog niet optimaal. Rijplaten leggen is een mogelijkheid maar kost tijd en moeite. En hoeveel heb je er nodig? Daardoor kiezen er steeds meer gebruikers voor rubberen rupsplaten.

2. Rubberen rupsplaten

Daarnaast kun je kiezen voor verschillende rubberen rupsplaten:

  • Clip-on pads (voordelige optie)

Bij sporadisch gebruik van rubberen opleg en het voordeligste in aanschaf zijn de clip-on pads. Deze worden met behulp van een beugel aan de binnenzijde, over je bestaande rupsplaat gemonteerd. De uitgehaalde vormen vallen vervolgens tussen de rupsplaatkammen. Aan de andere zijde van de stalen rupsplaat bevestig je de clip-on pad door een opschroefbeugel vast te schroeven. Heb je een opdracht waar geen rubberen opleg voor benodigd is, haal je ze er even van af.

clip on pads

Optimaal voor intensief gebruik zijn de clip-on pads niet. Clip- on pads gaan wel eens los zitten omdat:

  • De bouten te vast aangedraaid waren of los zijn gekomen
  • De stalen rupsplaten waar ze over geplaatst zijn, op voorhand niet helemaal gezuiverd zijn
  • De rupsplaatkammen waren al te ver gesleten toen de pads werden gemonteerd
  • Er was te weinig tijd om ze ervan af te halen en daardoor zijn ze er te lang op blijven liggen
  • Er zand door de zanduitsparingen van de stalen rupsplaten door weg wil, die de clip-on pads verbuigen – omdat de pads geen gat voorzien hebben daarvoor.
  • Chain-on pads (duurzaam en redelijk betaalbaar)

Bij de clip-on pads kunnen dus wat probleempjes voorkomen wanneer je ze te intensief gebruikt dan waarvoor ze bedoeld zijn. Je kunt er dan beter voor kiezen om chain-on pads te monteren. De chain-on pad monteer je direct op de kettingen. De bestaande stalen rupsplaten leg je in het schap en monteer je weer terug als de machine vervangen wordt of als het niet meer nodig is om de machine op rubber te laten lopen… Of je ruilt ze in bij je leverancier.

3. Slijtvaste rubberen platen

Heb je continu rubberopleg nodig, dan kies je beter voor een bredere plaat, die minder snel slijt:

  • Bolt-on pads

Als je optimale stabiliteit wilt combineren met rubberen opleg, dan kies je voor de beste kwaliteit: de bolt-on pad. Je rupsplaten worden voorzien van 4 boutgaten op de hoeken. Daarop wordt de rubberen bolt-on pad geschroefd. De uitsparingen dienen precies tussen de kammen te passen van de rupsplaten om de krachten op de bouten te reduceren. Bolt-on pads zijn voor bepaalde machines breder te verkrijgen dan de toehorende chain-on pads.

  • Polyurethaan rupsplaten

Frees en asfalteermachines zijn uitgevoerd met pads van rubber of van polyurethaan. Polyurethaan is een vastere grondstof dan rubber en is beter bestand tegen slijtage door wrijving. Ze gaan langer mee op poreuze ondergronden dan rubber pads, maar leveren in op grip. Rubber of polyurethaan wordt meestal al door de machinefabrikant gekozen.

Twijfel je nog over de keuzes die er beschreven zijn? Er bestaan nog vele andere oplossingen, Neem gerust contact met ons op, wij denken graag met je mee!

Vertegenwoordiger Rijwerk & Uitrustingsstukken

Danny Knippenberg

Vertegenwoordiger Rijwerk & Uitrustingsstukken

Regio: België Noord

Op zoek naar een onderdeel voor jouw rijwerk?

Zoek
Rubbertracks
Een rubbertrack; iedereen kent het wel – dat zwarte rubberen ding dat bij mini- en midigravers om het rijwerk loopt. Echter, de ene rubbertrack is de andere niet. Zo is er voor elke toepassing wel een ander type rubbertrack; AT, AVT, shortpitch, longpitch,… We zeggen dan wel “rubberen” rups, maar...
Jobangebot Raupen Technik
Ergerlijk, lossen in een drukke straat met de andere weggebruikers die erop toe kijken hoe je de straat beschadigd bij het kort draaien. Je kan je rupsplaten voorzien van rubber of polyurethaan blokken die deze beschadiging aan het wegdek voorkomen. Maar voor verschillende toepassingen zijn er...
Rubbertrack vervangen video
Bij Verhoeven ben je aan het juiste adres om je rijwerk te laten reviseren. Is alles nog in orde of zijn er onderdelen aan vervanging toe? Met de gratis rijwerkinspectie van Verhoeven weet je precies in welke staat het rijwerk van jouw machine is. Maar wat wordt er precies gemeten, en waaraan...
Levensduur rijwerk
Wist je dat de rijrichting van een graafmachine een behoorlijke invloed heeft op de levensduur van het rijwerk? In het totale kostenplaatje van een graafmachine komen de rijwerk-kosten op de vierde plaats (bij kostenberekening van de uur prijs). Direct na de diesel, de manuren en het algemene...
Rubbertracks
Iedereen kent het, je rubbertrack is gescheurd en je moet hem vervangen. Maar waar doe je goed aan? Allereerst kijk je naar de sprockets, deze zijn nog niet spits en je denkt dat je de sprockets nog wel even meegaan met de nieuwe rubbertracks. Je bestelt een setje tracks en na een veel te korte...
Sluiting reparatie van de ketting
Wist je dat er met het inslaan van de eind pen regelmaat ernstige ongelukken gebeuren? Menigeen gebruikt zelfs een hamer als gereedschap om de ketting te sluiten. Het belangrijkste dat ik je kan adviseren is de hoogste prioriteit te geven aan veiligheid. Het materiaal van de eindpen is nagenoeg...